Ifølge Hangar.no skal Delta være interessert i en rute mellom John F. Kennedy-flyplassen ved New York og Gardermoen. Den skal være daglig, og opereres fra 29. mars til 28. oktober med et Boeing 767-300-fly.
Også SAS vil fra neste vår fly fra Oslo til JFK-flyplassen. Continental flyr fra Gardermoen til Newark-flyplassen ved New York.
Delta ønsker ikke i dag å bekrefte om selskapet kommer til å benytte seg av den tildelte landings- og avgangstilatelsen (slot) ved Oslo Lufthavn, men sier ifølge Hangar.no i en kommentar at de vurderer Oslo som et interessant marked.
US Airways har søkt om å få fortsette sin rute mellom Philadelphia og Oslo også i 2011.
Flere nye aktører
Fra sommersesongen 2011 er det flere nye aktører som trolig blir å se på Gardermoen. Malev har søkt om å få starte opp igjen sin rute til Budapest, mens Aerosvit Airlines vil starte opp rute mellom Kiev og Oslo. Begge selskapene skal fly med Boeing 737.
Thai Airways vil trolig fra sommersesongen fly med Boeing 777 fremfor Airbus A340, som selskapet til nå har benyttet.
Hva som blir det endelig trafikkbildet for Oslo Lufthavn Gardermoen blir først klart i løpet av januar 2011, da har selskapene frist på seg til å bekrefte om tildelt slots skal opprettholdes.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 26.11.2010 klokken 13.20