Årsaken er at kvoteprisen kan ende på et lavere nivå enn CO2-avgiften som flyselskapene plikter å betale i dag, melder Vg.no.
 Ingen er tjent med at vi får mindre insentiv til omstilling, grønne landinger, ny teknologi og bedre fly, sa Solheim i spørretimen i forrige uke.
Solheim la til at regjeringen først i forbindelse med statsbudsjettet for 2012 vil ta stilling til om CO2-avgiften skal fjernes på flyreisene som er underlagt EUs kvotesystem.
Kvotesystemet skal gjøre det mer attraktivt for flyselskapene å fylle opp flyene sine og bidra til utvikling av ny teknologi. Flyselskapene som overskrider grenser for utslipp, må kjøpe kvoter av andre i EUs kvotesystem. Dette grepet skal sikre at det satses bredt på utslippsreduksjoner.
Les også: Flyselskapene godtar klimakvoter.
Redd for konkurransevridning
NHO luftfart er i utgangspunktet positiv til at Norge blir en del av kvotesystemet for flytrafikk, men sier klart nei til dobbeltbeskatning.
 I dag betaler vi 300 millioner kroner årlig i CO2-avgift på innenlandsflyginger. Når kvotene blir innført, vil vi ikke trekke med den gamle CO2-avgiften i tillegg, sa spesialrådgiver Synnøva Aga til Vårt Land forleden.
Hun mener et system med både avgift og kvoter vil virke konkurransevridende i forhold til utenlandske selskaper.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 22.11.2010 klokken 09.25