Flyselskapene putter alt mulig rart inn i dette begrepet. Det har vi selv avdekket i en sammenlignende undersøkelse mellom flere flyselskaper, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til Vg.no.
Arbeidsgruppen som Forbrukerombudet har ledet er blitt til en ekspertgruppe i EU. Målet er å lage klarere regler for begrepsbruken: Gebyrer og betaling for varer og tjenester må skilles tydeligere fra hva som er myndighetspålagte skatter og avgifter.
 Nettopp i disse dager legger vi slagplan for det videre arbeidet, sier Gjedrem til Vg.no.
EU-kommisjonen mener nemlig at gebyrkrattet er blitt så tett og viltvoksende at folk flest ikke lenger klarer å skjelne mellom tilleggstjenestene flyselskapene tar seg betalt for og de skatter og avgifter som havner i kassen til Sigbjørn Johnsen og hans kolleger.
Ifølge kommisjonens egne nettsider vil de fremfor alt ha slutt på at driftskostnader som for eksempel flydrivstoff lempes over på passasjerene i form av mer eller mindre kamuflerte gebyrer og avgifter.
 Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før EU tar i bruk lovgivningsverktøy for å rette opp de verste utslagene, sier reiselivsdirektør Rolf Forsdahl i HSH til Vg.no.
Les også: Milliarder i ekstrainntekter.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 15.11.2010 klokken 09.40