Kartellboten til SAS på 70,2 millioner euro tilsvarer 568 millioner kroner. Totalt blir 11 flyselskap dømt til å betale nærmere 800 millioner euro i bøter.
Dermed ser det ut til at SAS slipper billigere unna enn ekspertene trodde, selv om også en halv milliard kroner er mye penger for det kriserammede flyselskapet.
Air France-KLM får den største boten i denne omgang: De må betale nærmere 340 millioner euro. British Airways må betale 104 millioner euro. I tillegg dømmes en rekke andre flyselskaper til gigantbøter. Både Cathay Pacific og Japan Airlines må punge ut. Men noen slipper unna, over 20 av verdens største flyselskaper var nemlig anklaget for å ha avtalt prisen på luftfrakt i perioden 2001Â2006.
SAS har fått flere bøter
Kartellvirksomheten er også blitt etterforsket i USA. 21. juli 2008 godtok SAS Cargo en bot på 52 millioner dollar for brudd på amerikanske konkurranseregler i perioden februar 2002 til og med februar 2006. I tillegg har selskapet betalt 13,93 millioner dollar, rundt 90 millioner kroner, etter et forlik med kunder som mener de har tapt penger på grunn av prissamarbeidet i USA.
Tilbake i 2001 fikk SAS en bot på om lag 295 millioner kroner av EU-kommisjonen for ulovlig kartellavtale med daværende Maersk Air. Avtalen sikret blant annet SAS monopol på ruten mellom Stockholm og København.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 10.11.2010 klokken 09.35