Det er nemlig innen kokk- og servitørfagene at behovet er størst, melder Avisenes nyhetsbyrå.
Med rekrutteringskampanjen «Verden er din» skal NHO Reiseliv rekruttere ungdom til å søke på utdanningene kokk og servitør, men også utdanninger som resepsjonist og reiselivsmedarbeider. Dette er yrker der det finnes mange spennende jobber til de med fagbrev, ifølge administrerende direktør i NHO Reiseliv, Knut Almquist.
 Reiselivsnæringen i Norge ønsker seg langt flere dyktige lærlinger. Mange unge har egenskapene som skal til for kunne ta disse varierte og spennende jobbene. Kampanjen skal sørge for at enda flere unge oppdager karrieremulighetene i bransjen, sier han.
Kampanje mot søkernedgang
NHO Reiseliv melder om en nedgang på hele 30 prosent søkere til restaurant- og matfag på videregående skole de siste årene. Samtidig øker de generelle arbeidsløshetstallene i Norge.
Store deler av kampanjen er basert på internett, som er de potensielle søkernes primære mediekanal.
 Internett er den viktigste kanalen for å formidle god informasjon til ungdommene vi ønsker å nå. Derfor står kampanjesiden www.verdenerdin.no sentralt. Parallelt med kampanjesiden vil det også foregå aktiviteter i sosiale medier som Facebook og ulike diskusjonsforum, sier Knut Almquist.
Kampanjen vil pågå frem til mars 2010. Nærings- og handelsdepartementet støtter kampanjen med 1,5 millioner kroner.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 05.11.2010 klokken 09.20