Bærekraftig flydrivstoff (SAF) er sentralt i luftfartens grønne omstilling, men International Air Transport Association (IATA) uttrykker sterk bekymring. Produksjonen av SAF forventes å dobles globalt i 2025, men dette overskygges av massive kostnadsøkninger og kritikk mot europeiske SAF-mandater, ifølge uttalelser fra IATAs årlige generalforsamling i New Delhi i juni 2025.1
Global SAF-produksjon øker, men dekker minimalt behov
Global produksjon av SAF forventes å nå 2 millioner tonn (2,5 milliarder liter) i 2025, en dobling fra tidligere nivåer. Dette vil imidlertid kun dekke 0,7 % av luftfartens totale drivstoffbehov.1 IATAs generaldirektør, Willie Walsh, påpekte at:
– «selv den relativt lille mengden vil tilføre 4,4 milliarder dollar globalt til drivstoffregningen», og understreket at «takten i fremgangen med å øke produksjonen og oppnå effektivitetsgevinster for å redusere kostnadene må akselerere.» 1
Europeiske mandater driver kostnadene til værs
Mesteparten av dagens SAF-produksjon er rettet mot Europa, hvor EU- og Storbritannia-mandater trådte i kraft 1. januar 2025.1 IATA rapporterer at kostnaden for SAF for flyselskaper i Europa har doblet seg, delvis på grunn av «compliance fees» (etterlevelsesgebyrer) som SAF-produsenter eller -leverandører krever.1
Følgende tabell oppsummerer sentrale tall knyttet til SAF-produksjon og kostnader for 2025, basert på IATAs analyser:
| Indikator | Verdi |
| Global SAF-produksjon 2025 | 2 millioner tonn |
| Andel av globalt drivstoffbehov | 0,7 % |
| Global merkostnad for flybransjen (2025) | 4,4 milliarder USD |
| Estimert SAF-volum for EU/UK-mandater (2025) | 1 million tonn |
| Markedspris for mandat-SAF i Europa | 1,2 milliarder USD |
| Etterslevelsesgebyrer (compliance fees) i Europa | 1,7 milliarder USD |
| Total kostnad for mandat-SAF i Europa | 2,9 milliarder USD |
| SAF-kostnad vs. Jet A-1 (Europa, 2025) | ~5 ganger høyere |
| Global SAF-kostnad vs. Jet A-1 (estimat 2025) | 4,2 ganger høyere |
Som tabellen viser, er etterlevelsesgebyrene en betydelig faktor. For de estimerte én million tonnene SAF som trengs for å møte de europeiske mandatene i 2025, er den forventede markedsprisen 1,2 milliarder dollar, med ytterligere 1,7 milliarder dollar i slike gebyrer.1Dette har ført til at SAF i Europa er blitt omtrent fem ganger dyrere enn konvensjonelt flydrivstoff (Jet A-1).2 Til sammenligning var den globale gjennomsnittskostnaden for SAF i 2024 3,1 ganger høyere enn jetfuel, og for 2025 forventes den å være 4,2 ganger høyere.2
IATAs kritikk av mandat-implementering
Willie Walsh kritiserte implementeringen av mandater «før det er tilstrekkelige markedsvilkår og før det er på plass sikkerhetstiltak mot urimelige markedspraksiser som øker kostnadene ved dekarbonisering.» 2 Han uttalte at «Europa må innse at deres tilnærming ikke fungerer og finne en annen vei.» 1 IATA påpeker at de 1,7 milliarder dollarene i europeiske etterlevelsesgebyrer kunne ha blitt brukt til å redusere karbonutslipp med ytterligere 3,5 millioner tonn.1 Organisasjonen mener dagens politikk setter SAF-produksjonen i fare og øker den allerede formidable totalkostnaden for luftfartens dekarbonisering, estimert til 4,7 billioner dollar.1
Oppfordring til ny politisk kurs
IATA oppfordrer myndigheter til å utvikle mer effektive politikktiltak. Et sentralt forslag er å omdirigere en del av de 1 billion dollar i globale subsidier som årlig gis til fossil energi, for å støtte produsenter av fornybar energi og SAF.1Videre etterlyser IATA en helhetlig tilnærming til energipolitikken som inkluderer SAF. Dette innebærer økt produksjon av all fornybar energi, og politikk som sikrer at SAF tildeles en passende andel av denne produksjonen.1
Spørsmål om oppnåeligheten av EU-mål
Gitt de betydelige kostnadsøkningene, den begrensede andelen SAF i det totale drivstofforbruket til tross for produksjonsøkninger, og IATAs sterke kritikk av dagens mandatimplementeringer, reises det spørsmål ved realismen i å oppnå nåværende og fremtidige, stadig strengere, EU-mål for SAF-innblanding under det eksisterende politiske og økonomiske rammeverket.
Kilder
- IATA AGM: News in Brief – Asian Aviation, brukt juni 3, 2025, https://asianaviation.com/iata-agm-news-in-brief-3/
- IATA: SAF Production to Double, but Mandates Raise Costs – Business Travel News, brukt juni 3, 2025, https://www.businesstravelnews.com/Transportation/Air/IATA-SAF-Production-to-Double-but-Mandates-Raise-Costs
- Iata criticises price impacts of UK and EU SAF mandates – Travel Weekly, brukt juni 3, 2025, https://travelweekly.co.uk/news/iata-criticises-price-impacts-of-uk-and-eu-saf-mandates
- IATA flags high costs, calls for smarter sustainable aviation fuel policies | TTG Asia, brukt juni 3, 2025, https://www.ttgasia.com/2025/06/03/iata-flags-high-costs-calls-for-smarter-sustainable-aviation-fuel-policies/
