De fleste som besøker Lofoten synes dette er Norges fineste reisemål.
Vi forstår dem godt og er enige. Og snart åpner Classic Norway Hotels et nytt og unikt suitehotell på bryggekanten i det sjarmerende fiskeværet Henningsvær.
– Vi bærer Henningsvær navnet med stolthet og respekt. Det skal fortsette å være et levende fiskevær og samtidig et nyskapende «turistvær» med fastboende, fiskere, handelsvirksomhet og tilreisende. Det forplikter å være en del av et fredet kulturmiljø der mottoet er «vern gjennom bruk». Vår oppgave blir å respektere miljøet og kulturarven, sier administrerende direktør Stephen Meinich-Bache i Classic Norway Hotels.
Internasjonal oppmerksomhet
Henningsvær Bryggehotell har fått mye positiv oppmerksomhet allerede før det er åpnet.
– Det er mange som vi komme hit og oppleve det vakreste av norsk natur i de vakreste omgivelser. Det er en fantastisk følelse å se at planene materialiserer seg. Det er mange mennesker som har vært involvert i prosjektene med å fornye Villa Bryggekanten og å bygge nye Henningsvær Bryggehotell, og derfor er det ekstra gledelig å se at sluttresultatet blir så flott, sier hotelldirektør Magnus Kalvøy.
– Vi har en stor andel internasjonal turisme i Lofoten og synes samtidig det er veldig fint at så mange nordmenn også velger å legge reisen til Henningsvær. Per nå ligger vi med fordeling på ca. 50/50 av utenlandske og norske gjester på forhåndsbookingen for sommeren.
Utover året skal vi ha mange spennende arrangement som jeg er helt sikker på kommer til å trekke nordmenn som er ute etter en kortreist weekend, sier Kalvøy.
Classic Norway Hotels har allerede fra før et hotell i Henningsvær. Dette skifter nå navn til Villa Bryggekanten.
– De første gjestene sjekket inn fredag den 19. april, mens det splitter nye Henningsvær Bryggehotell åpner dørene den 1. juli. Vi ser frem til å vise gjestene hva vi har jobbet med, og å fortsette å fokusere på det vi liker best – gode gjesteopplevelser.
Henningsvær Bryggehotell får en innredning preget av skinn, ull og materialer med tekstur. Det er «ærlige materialer» der designerne har forholdt seg til færre materialer fordi naturen utenfor som skal være i hovedfokus.
Gjestene skal få en herlig følelse av at naturen der ute samtidig som man innendørs er beskyttet i lune og trygge omgivelser.
Lokalt samarbeid
Lokalbefolkningen i Henningsvær er vant til at mye skjer, og gleder seg til å endelig kunne se resultatene av det som har vært en byggeplass i flere år.
– Lokale leverandører av mat og drikke, kunst og aktiviteter tar kontakt om samarbeid, og det er midt i blinken for oss som skal forme hotellet og servicen rundt alt det gode Lofoten og Henningsvær har å by på, forteller Magnus Kalvøy.
– Henningsvær er blitt en favoritt destinasjon for mange, og med god grunn. Det er helt unikt at det finnes så mye kunst, kultur og opplevelser i lite fiskevær.
Med boutiquehotellet Villa Bryggekanten som har som mål å tilby Lofotens største vinsamling, med rundt 275 ulike viner, og Henningsvær Bryggehotell ønsker vi å gi reisende et eksklusivt avbrekk hvor de kan fordøye alle de gode opplevelsene og inntrykkene fra sine innholdsrike dager i Lofoten.
Begeistring
Reiselivssjef Line Renate Samuelsen i Destinasjon Lofoten er begeistret over det som venter de besøkende:
– De to overnattingskonseptene til Classic Norway Hotels som nå åpnes i Henningsvær vil bli et veldig godt tilskudd for reiselivet i Lofoten. Villa Bryggekanten, som jo re-åpnes etter renovering, og Henningsvær Brygghotell har kvaliteter som både er komplementære til det som allerede er der, og vil appellere til den typen gjest som vi ønsker å trekke til Lofoten. Vi jobber for et helårs reiseliv med kvalitetsturisme, helårs arbeidsplasser og lengre opphold, der vi har en helt klar strategi. I denne satsingen har vi Classic Norway Hotels med på laget, og vi gleder oss stort til åpningen.
Morgendagens reiseliv
I samarbeid med Classic Norway Hotels og hele reiselivsnæringen i Lofoten legges det planer for morgendagens reiseliv. Reiselivssjefen understreker at målet ikke er enda flere gjester, men flere av en annen type gjester, spesielt i toppsesongene.
– At det er åpnet nye direkteflyruter fra utlandet betyr mye for Lofoten. Med direkte flyruter fra henholdsvis Zürich, Paris og Frankfurt til Evenes er veldig positivt. Vi tenker ikke volumturisme. Vi tenker bærekraftig og verdiskapende reiseliv i balanse med det lokalsamfunnet tåler og er klar for.
Tanken er at de som kommer skal bli lenger og bruke mer penger. Destinasjon Lofoten er også en del av arbeidet med Lofoten De Grønne Øyene – sammen med lofotkommunene og Lofotrådet. Dette er et privat-offentlig partnerskap for grønn vekst og omstilling til lavutslippssamfunnet Lofoten.
– Classic Norway Hotels tar bærekraft på alvor og jobber med både utvikling og endringer. Måten vi både bygger og skal drive Henningsvær Bryggehotell og Villa Bryggekanten er sammen med våre andre hoteller i Lofoten eksempler på nettopp dette, sier Stephen Meinich-Bache og fortsetter:
– Når du reiser fra Henningsvær Bryggehotell, skal du ha hatt et hotellopphold utenom det vanlige. De ansatte har gitt den beste servicen samtidig som de åpnet dører til skjulte skatter og perler i Lofoten, basert på kjennskap og kjærlighet til regionen. Vi gleder oss til å gi Henningsvær det beste Classic Norway Hotels kan by på.