I dag har selskapet 18 ansatte fordelt på to kontorer i Aarhus og Stockholm og er blitt Nordens største fullservicebyrå innen reise- og opplevelsesnæringen. I 2022 oppnådde selskapet sitt beste økonomiske resultat noensinne. Nøkkelen til fornøyde kunder er ifølge direktøren å ha stort fokus på innovasjon samt ansattes trivsel og individuelle styrker.
18. juni fyller det nordiske fullservicebyrået Related intet mindre enn 20 år. Byrået, som har mange kunder i reiselivsnæringen og derfor fikk et slag i magen under pandemien, står i dag sterkere enn noen gang.
– Vi har en virkelig kompetent gjeng med ansatte, hvorav flere har vært i selskapet i mange år. Samtidig har vi en lojal kundebase, hvorav noen går så langt tilbake som ni år. Det har gitt oss et sterkt fundament som har gjort det mulig for oss å drive en sunn virksomhet og samtidig utvikle nye initiativer og konsepter. Vi har for eksempel laget en markedsanalyseplattform, en innovasjonsavdeling og nye supplerende byråer – for å kunne tilby våre kunder enda sterkere løsninger i det nordiske markedet, sier direktør og eier Henrik Koch, som selv har vært en del av selskapet siden 2006.
85 prosent av virksomheten har med reiselivsnæringen å gjøre
I 2003 tok Related sine første små skritt som PR-byrå for IT-bransjen, da under navnet Ncom Publications. I dag har byrået spesialisert seg på å representere og markedsføre utenlandske merkevarer – spesielt innen turisme og livsstil – på det danske, svenske, norske og finske markedet.
– Nå kommer ca. 85 prosent av omsetningen gjennom reiselivsrelaterte kunder som Visit Japan, Great American West, Travel South USA, VISITFLANDERS, Visit Estonia, Celebrity Cruises, Havila Kystruten, Tourism Ireland osv. I tillegg bruker vi vår ekspertkunnskap innen opplevelsesbransjen til å posisjonere livsstilsmerker som Mutti, OptikTeam, Logitech og Board Bia, forklarer direktøren, som i 2022 oppnådde det beste regnskapsåret noensinne i selskapets historie.
Kompletterer PR og kommunikasjon med innsikt og innovasjon
Gjennom de siste 20 årene har Relateds kjernetjeneste vært PR, kommunikasjon og trade – slik som merkevarebygging, pressearbeid, influencer-kampanjer, digital markedsføring, fam trips, workshops, arrangementer, kommunikasjonskampanjer og annet.
Men opp gjennom årene har byrået supplert sine kjernetjenester med nye konsepter og løsninger for å møte kundenes og bransjens etterspørsel.
– I 2014, etter at vi i mange år hadde manglet ordentlige undersøkelser av reisepreferanser og reisemønstre, lanserte vi vår egen markedsanalyse. Den ble senere til den globale dataplattformen Travellyze, som i dag dekker 13 land. Plattformen er i dag solgt, men vi har fortsatt rettighetene på det nordiske markedet. Og vi økte fokuset på innsikt og data ytterligere høsten 2022, da vi ansatte en egen dataspesialist som skal gjøre markedsanalyser, trendrapporter og lignende for kundene, kan Henrik Koch fortelle.
Søsterbyråer sørger for ytterligere spesialistkompetanse
Parallelt med selskapets egen utvikling har Related de siste årene også lansert en rekke nye søsterbyråer som utfyller byråets egen virksomhet.
I 2018 startet Henrik Koch Nordic Travel Rep., som har hovedkontor i Stockholm og fokuserer på salg og markedsføring på det nordiske markedet – for utenlandske hoteller og DMC-er.
To år senere kom First Coffee, som spesialiserer seg på formidling og markedsføring av opplevelser for den danske reiselivs- og opplevelsesnæringen, med fokus på digital markedsføring, brukerreiser, opplevelser og atferdsdesign. Og snart vil Northbound56, som lager foto- og videoproduksjoner for opplevelsesbransjen, se dagens lys.
Begge selskapene samarbeider med Related på prosjekter der det gir mening for kundene.
Innovasjon og ansattes trivsel er nøkkelen til suksess
Ifølge Henrik Koch er nøkkelen til Relateds suksess et sterkt fokus på innovasjon så vel som på ansattes ferdigheter og daglige velvære:
– Grunnfilosofien vår er at alle skal jobbe med det de kan best – som i tillegg gjerne er det de synes er morsomst. Det betyr at hver enkelt medarbeider har et kjernekompetanseområde, samtidig som det selvfølgelig er mulighet for å utvikle seg og prøve nye ting. Vi har stort fokus på å kontinuerlig utvikle kompetansen vår, konsepter og måter å gjøre ting på, gjennom innovasjonsprosesser. Det skaper arbeidsglede, og det tror jeg kundene kan føle, sier direktøren, som sammen med teamet sitt også har et godt blikk for kundenes behov:
– Vi har en klart definert «code of conduct» i samarbeidet med kundene. Vi er på lag med dem, vi prioriterer kundeservice superhøyt, og vi handler alltid ut fra kundens interesser og mål. Vår erfaring er at dette skaper et tillitsfullt samarbeid og til syvende og sist glade og fornøyde kunder, avslutter han.
Fester på takterrassen og innflyttingsfest på vei
Related feirer jubileet med to fester for turoperatører og journalister samt influencere på Stockholm-kontorets takterrasse i juni og august. Feiringen for ansatte blir spart til september, når Relateds Aarhus-kontor flytter inn i et nyoppusset kontor på 350 m2 rett ved elven.