Dersom de tidligere businessklasse-passasjerene som per i dag ikke kjøper den dyreste billetten fortsetter med sitt kjøpsmønster også etter krisen, kan SAS ende opp som et lavprisselskap i følge avisen.
– Vi har tro på at premium-passasjerene kommer tilbake, men det tar tid. Hvis de ikke skulle komme tilbake, må selskapene endre forretningsplan. Da vil vi i økt grad tilby en billig klasse, og det er mulig å gjøre det. Men vi bør ikke gjøre det på forhånd, da vi fortsatt har premium-passasjerene. Så lenge man har kundene, skal man fortsatt selge business class og Economy Extra, sier SAS-toppsjef Mats Jansson til Børsen.
I følge DN har ikke Norwegian-sjef Bjørn Kjos særlig stor tro på SAS som et fremtidig lavprisselskap.
– SAS kommer aldri ned på vårt kostnadsnivå, og om to-tre år har vi enda lavere kostnader enn i dag fordi vi da har en helt ny 737-800-flåte. Jeg frykter ikke SAS som en lavpriskonkurrent, men det er jo hyggelig for kundene som får enda flere billige billetter å velge mellom, sier Kjos til DN.no.