Hertz kaller konseptet og pilotsatsingen for Go2Car, og legger til rette for en heldigital kundereise. Det innebærer blant annet digital sjekk av kundenes førerkort, ID og kredittkort, og gir kundene full kontroll over leieforholdet på «Min Side». Kanskje viktigst av alt: kundene kan leie, hente og levere tilbake bilen akkurat når det passer dem.
– Vi ser at det blir viktigere og viktigere for våre kunder med fleksibilitet, og Go2Car er et tiltak og konsept som svarer på nettopp det. Ikke bare kan du plukke opp bilen akkurat når du vil, men du slipper også eventuell kø og forsinkelser i forbindelse med henting og levering. Det blir med andre ord både raskere og mer forutsigbart for deg som kunde, sier Hallvard Nerbøvik, CMCO, i Hertz.
Bergen først ut – sikter mot hele landet.
Piloten er i gang. Først ut er erstatningsbilmarkedet med noen utvalgte verksteder i Bergen, som vil lede an i testingen av den nye løsningen. Vi starter med 20-30 kjøretøy i første omgang, med både hybrid- og elbiler fra Suzuki og Cupra.
– Når alt går som planlagt i Bergen, vil løsningen skaleres videre derfra. Målet er at tjenesten skal bli tilgjengelig for så mange som mulig over hele landet, sier Jonas Rellsve, CSO, i Hertz.
Tidligere har de digitale alternativene fra Hertz omfattet digital kundereise med online inn- og utsjekk, og henting og tilbakelevering av bilnøkkel via nøkkelboks eller kiosk, men nå kan et utvalg av kundene altså bare gå direkte til bilen og låse opp via mobilen.
– Med Go2Car sjekker du inn, signerer leiekontrakt og låser opp bilen helt digitalt via mobilen. Det vil selvfølgelig fortsatt være mulig å få hjelp av vårt personal på stedet også, for de som har behov for det, sier Rellsve.