Ifølge tall fra IATA er den stigende drivstoffkostnaden i ferd med å utvanne overskuddene, skriver Finansavisen. Drivstoffkostnaden utgjør nå i snitt om lag 26 prosent av totalkostnadene for verdens flyselskaper, mot ti prosent for seks år siden.
Ifølge beregninger er 40 prosent av prisoppgangen bremset gjennom prissikring, mens 20 prosent er tatt ut ved å øke prisene. Resten har rammet flyselskapenes bunnlinjer.
Nå justerer IATA tidligere prognoser for 2006 på 57 dollar fatet, til 66 dollar. Det vil i så fall medføre et gjennomsnittlig underskudd for medlemsflyselskapene.
Trending
- Peer Gynt Tours: Derfor deltar vi på TravelMatch i januar
- TAP Air Portugal innfører Premium Economy
- Oman’s wadier – unike fotturer og naturopplevelser
- November-fall for Widerøe
- Bare fem uker igjen: Grand Travel Awards 2026 nærmer seg.
- Eivind Roald: kommersiell finjustering, teknologisk løft og tydeligere kundefokus i Norse
- Smuglansering av SAS Holidays
- Virkes reaksjoner på budsjettforliket