I konsulentselskapet Advitos Industry Forecast for juni, ser man nærmere på tilbud og etterspørsel og pristrender for fly, hoteller, møteaktiviteter og transport fra hele verden.
– Pris er fortsatt viktig når selskaper går inn i avtaleforhandlinger med hotellene. Men vi merker at flere tar hensyn til de hotellene som tilbyr det lille ekstra. Som for eksempel en særdeles god frokost eller et velutstyrt trimrom, sier Bernt Roger Eliassen, Country Manager i BCD Travel.
– De hotellene som oppfyller kravene til et stadig mer krevende marked og mer krevende gjester, vil bli vinnerne i dette segmentet, sier han.
Advito registrerer et gradvis, men merkbart skifte i bedriftenes tilnærming til forretningsreiser.
–Fra kostnadsfokus til å se nærmere på den reisendes behov, sier Lesley O’Bryan, Principal and Vice President for Advito.
Grunnen til dette? Den reiseansvarlige i bedriften har funnet ut at besparelser og effektiv reise blir umulig hvis ikke den reisende støtter bedriftens reisepolicy.
– Den reisende tar alltid avgjørelser de mener er viktige for dem selv, og som samtidig tilfredsstiller selskapets forventninger til forretningsreisen. sier O’Bryan.
I Advitos juni-analyse av de siste pristrendene, kommer det frem at til tross for regionale markedsbevegelser, forventes det at fly- og hotellpriser vil holde seg stabile ut 2017. Reise- og innkjøpsansvarlige bruker rapportens utvalg av prognoser til å måle hvordan de best kan være forberedt til leverandørforhandlinger og budsjettering.
I den siste rapporten fra Advito kommer det også frem at den globale flytrafikken økte med sju prosent i løpet av første kvartal 2017, og prisene kan ha en oppadgående trend i andre halvår.
I et forsøk på å øke lojaliteten begynner flyselskapene å introdusere «corporate recognition programs» som gjelder for alle ansatte i selskapet. Fordeler kan være prioritert ombordstigning, beskyttelse mot overbooking og prioritet ved ombookinger.
– Personalisering er også på vei, sier Olivier Benoit, Lead Consultant i Advito.
– Ny teknologi og datainnhenting gjør det mulig for reisebyråer og salgsplattformer å analysere den reisendes preferanser, og dermed personalisere lojalitetsprogrammer og levere individuelt tilpassede tilbud.
Hotellsituasjonen internasjonalt forblir uendret sammenliknet med prognosen i september. Trenden for verdensøkonomien ligger på 2,6 prosent, til tross for regionale tilpasninger.