Beregningen viser også at nordmenn bruker mer tid enn tidligere på nettet før de gjennomfører bestillingen. I snitt bruker vi nå over seks minutter hver eneste gang vi er inne og titter på feriereiser, tilsammen rundt 600 000 timer. Og dette gjelder bare pakketurer.
– Alle tall peker oppover. I januar bestilte nordmenn pakkereiser for en milliard kroner; 8 av 10 gjorde dette på nett, og i snitt hadde våre kunder i forkant brukt ti prosent lengre tid på nettsidene våre enn til samme tid i fjor, sier Marcus Lundgren, Salg, – og markedssjef i Apollo.
Mobilen står for den største økningen, og stadig flere melder overgang til mobilen som primærkilde for innhenting av informasjon og inspirasjon for ferievalg. Hos Apollo har mobiltrafikken økt med over 30 prosent siden fjoråret.
– Fortsatt bestilles de fleste reisene via PC-en, men vi ser nå en markant økning i antall mobilbestillinger. Basert på dagens tall forventer vi at halvparten av alle pakkereiser innen få år vil bestilles via mobilen, sier Lundgren.
Også FINN Reise melder om økt mobiltrafikk.
– Tre av fire gjennomfører fremdeles selve bestillingen fra en PC, men antall bestillinger øker – spesielt blant yngre brukere. Over dobbelt så mange mellom 18 og 44 år handler både fly, hotell og pakkereiser på mobil, enn de eldre, sier kommersiell direktør Terje Berge
Flere rekorder
Både FINN Reise og Apollo melder om rekordsalg på sommerreiser, sistnevnte med en økning på 22 prosent sammenliknet med fjoråret. Salget av Apollos fleksible pakkereiser har økt med over 40 prosent.
Beregninger gjort av Apollo viser at 750 000 nordmenn skal reise på pakketur i sommer – hele 43 prosent av disse har en gresk øy som destinasjon. 160 000 nordmenn skal til Kreta alene, men det er de mindre øyene som har høyest salgsøkning hos Apollo i januar.
Skiathos ligger på topp med en salgsøkning på 70 prosent, etterfulgt av Santorini og Parga.
Også Kroatia slår nye rekorder i år med en økning på over 50 prosent i antall reisende. Hele 50 000 nordmenn reiser på pakketur hit i sommer. Dermed blir det nye favorittreisemålet for første gang større enn Tyrkia i det norske markedet.
2017 ser også ut til å bli Bulgarias store comeback-år, med en salgsøkning på henholdsvis 35 og 25 prosent hos Apollo og FINN Reise.
«Fleksible pakkereiser» har i tillegg blitt et alternativ til den tradisjonelle charterferien. I samarbeid med over 400 flyselskaper og tusenvis av hoteller verden over kan Apollos kunder fritt skreddersy turene sine, uavhengig av om det er storbytur eller sommerferie.
I januar satte man altså salgsrekord også her.
Noen tall fra Apollo