Nettoresultatet var på 993 millioner kroner i tredje kvartal, en forbedring på 160 millioner kroner fra fjoråret. Fyllingsgraden var 91 prosent. Den sterkeste veksten i antall passasjerer hadde Norwegian i Spania.
Til sammen 8,6 millioner passasjerer fløy med Norwegian i tredje kvartal – en økning på 12 prosent. Den sterkeste veksten i antall passasjerer hadde Norwegian i Spania, primært grunnet nye, spanske innenriksruter. Spania er nå Norwegians nest største marked målt i antall passasjerer. Også antall amerikanske passasjerer øker betydelig. Samtidig med den internasjonale veksten opprettholder Norwegian jevnt over markedsandelene i Norden. Nye ruter mellom Paris og USA startet i juli og nye ruter mellom Barcelona og USA ble lansert i september.
Fyllingsgraden i tredje kvartal var 91,3 prosent, og fullere fly innebærer en reduksjon i utslipp per passasjerkilometer. Hittil i år er tre fabrikknye Boeing 787 Dreamliner og 14 Boeing 737-800 tatt inn i flåten. Med en gjennomsnittsalder på 3,6 år, har Norwegian en av verdens mest moderne flyflåter.
Norwegian omsatte for 8,4 milliarder kroner dette kvartalet, en økning på 15 prosent fra tilsvarende kvartal året før. Samlet kapasitetsvekst (ASK) og trafikkvekst (RPK) var på 17 prosent i tredje kvartal.
– Jeg er svært godt fornøyd med at våre trofaste kunder verden over fortsetter å fly Norwegian. Utviklingen er jevnt god i alle markeder, men den største veksten ser vi i Spania, spesielt på innenriksrutene. Rutene mellom London og Paris og USA har også en god utvikling, sier konsernsjef Bjørn Kjos.
Kåret til Europas ledende lavprisselskap
Også i dette kvartalet mottok selskapet en bransjepris. For andre året på rad ble Norwegian kåret til «Europas ledende lavprisselskap» av World Travel Awards.
– Fornøyde kunder er helt avgjørende og gode tilbakemeldinger fra bransjekolleger er hyggelig. Uten alle våre dyktige medarbeidere ville ikke dette vært mulig, sier Kjos.