De nye skipene skal inneholde svømmebasseng, ekspedisjonsbåter, private balkonger og en utsiktssalong, for å nevne noe.
– Vi har vært igjennom en tøff omstilling over flere år, der de ansatte har brettet opp armene og virkelig gitt jernet for å skape overskudd. Det ser vi resultatene av nå, sier Skjeldam i en kommentar til VG.
Skipene blir 140 meter lange, får plass til rundt 600 passasjerer, og skal etter planen settes inn på ekspedisjonscruise i Arktis, Antarktis og Grønland.
– Dette gjør det mulig å med ekspansjon til nye områder, fordi det er en utvidelse av flåten vår, sier Skjeldam.
Med denne investeringen befester Hurtigruten posisjonen som verdens største på polarcruise
I konkurranse med 11 verft over hele verden var det et norsk verft – Kleven Verft i Ulsteinvik – som vant milliardkontrakten.
Noen av detaljene på skipene
* Et dekk som strekker seg rundt hele baugen forut i skipet, et område som på de fleste cruiseskip og ferger brukt til fortøyningstrosser, ankere og teknisk rom, har Hurtigruten i stedet satt inn en spektakulær utsiktssalong. Skissene viser gigantiske glassvinduer med det som vil bli spektakulær utsikt.
* Baugen, ett dekk lengre opp, skal også brukes som utsiktsplattform når været tillater det.
* Hele det øverste dekket består av enorme glassvinduer, med en utsiktssalong helt forut – over broen. Her skal det muligens plasseres salong, kafé og bar.
* Opp fra det øverste dekket, rett i forkant av skorsteinen, viser skissene et lite «utsiktstårn». Her vil det trolig bli plassert boblebad og badstuer – også de med solid utsikt.
* Helt akterut vil skipene trolig få oppvarmet utendørsbasseng.
* Som de første i flåten får skipene et stort antall private balkonger. Balkonglugarene finnes på tre av skipets (minst) ti dekk, og på to av dem strekker balkongene seg langs hele skipssiden.
* Skipene får flere suiter enn sine forgjengere. Forut på hver side rett under brovingene viser tegningene to gigantiske balkonger som ut fra tegningene er 4-5 ganger så store som resten og utsikt både forut og til siden.
* Skipene får en plattform for bruk av små, hurtiggående lettbåter – enten på sidene eller helt akterut, som kan skysse passasjerene i land under ekspedisjonscruisene.
* Interiøret skal preges av «moderne, men flott norsk design», et design som har skapt diskusjoner.