Flere aktører har allerede gått sammen i et samarbeid der man kombinerer en fagdag med fagprogrammet på Reiselivsmessen. I første omgang er det snakk om å knytte B2B-workshopen TravelMatch med selskapet K2 Marketing, som står bak Reiselivsmessen.
Også flere aktører har meldt sin interesse for å være med i det utvidete samarbeidet. Målet er å samle alle aktørene på Telenor Arena, der messen avholdes.
Bakgrunnen for initiativet er å skape en ny og enda mer interessant arena for aktører i reiselivsnæringen. Initiativtakerne hevder at bransjen med dette vil finne et stort spekter av interessante aktiviteter, både av faglig og sosial karakter, i et kompakt format, og med en ”unik mulighet for nettverksbygging på tvers av landegrenser og sektorer”.
– Ved å sette sammen den ene dagen – 15. januar – til faglig utvikling, forretningsmessige avtaler, nettverksbygging og sosial kontakt med bransjekolleger, vil den enkelte kunne få stort utbytte både på kort og lang sikt, sier en av initiativtakerne, Arne Sundt-Bjerck, som er prosjektleder for TravelMatch.
Også tidligere har det vært et visst samarbeid mellom de ulike aktørene, blant annet TravelMatch som drives av ANTOR, Discover America, PATA, Virke Reise Utland, Reiselivsmessen (som drives av K2 Marketing) og Grand Travel Award.
– Det er imidlertid helt nytt og unikt med en felles organisering av et helhetlig program og samlokalisering, sier Sundt-Bjerck.