Opprinnelig var en ny utenlandsterminal planlagt ferdig i 2020, men den sterke veksten i vinterturismen har fremskyndet planene.
– Vi starter planleggingen nå, tar sikte på å sette spaden i jorda i 2017 og være ferdig i 2018, sier divisjonsdirektør Margrethe Snekkerbakken i Avinor.
Ifølge henne ville utenlandsterminalen alene blitt et kostbart prosjekt. Samtidig trenger innenlands-terminalen en omfattende opprustning.
– Av den grunn er det mest hensiktsmessig med en ny kombinasjonsterminal, sier Snekkerbakken.
En ny terminal vil gi muligheten for å sjekke bagasje direkte til Tromsø fra utenlands-destinasjoner. I dag må man selv hente bagasjen og ta den gjennom tollen på Gardermoen ved mellomlandinger.
Da den nye terminalen ble bygget i 1998 var antallet utenlands-passasjerer 25 000. I dag reiser 200 000 over Tromsø. Selv om det bare utgjør fem prosent av utenlandstrafikken er ifølge flyplassjef Jonny Andersen en viktig del.
– Vi klarer ikke mer utenlandstrafikk enn vi har i dag, sier Andersen.