Nordic Choice Hotels har siden 2008 vært signaturpartner til UNICEF. I 2012 stemte 2500 av selskapets ansatte fram prosjektet ”Free to grow”, som selskapets satsingsområde. Free to grow skal fokusere på beskyttelse av barn utsatt for menneskehandel og da særlig barn utsatt for seksuell utnyttelse og misbruk.
– 1,2 millioner barn er årlig ofre for menneskehandel. 70 prosent av disse blir seksuelt utnyttet. Barn blir solgt både til prostitusjon og til pornoindustrien. Gjennom “Free to grow”, og våre nye etiske retningslinjer, ønsker vi som selskap å bidra til den viktige jobben UNICEF gjør for å bekjempe dette problemet, sier Hedda Skaug, HR & CR manager i Nordic Choice.
I en pressemelding forteller hotellkjeden at de i tillegg til å fjerne pornoen har innført nulltoleranse ved mistanke om prostitusjon ved hotellene.
– Vi mener det er en naturlig del av vårt samfunnsansvar å ikke støtte en bransje som bidrar til trafficking eller annen form for menneskehandel, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør Nordic Choice Hotels.
Beslutningen blir iverksatt med umiddelbar virksomhet.