First Hotels var den første hotellkjeden som brøt med Expedia. Resten av kjedene fulgte som perler på en snor, og nå begynner resultatet å manifestere seg ved økt bestilling fra egne nettsider. Travel News erfarer at Choice nært har doblet bestillingene fra egne sider, mens Thon Hotels har fått 26 prosent flere bestillinger fra egne nettsider etter det høyprofilerte bruddet.
Konsekvensen av at avtalene ikke ble fornyet er at reisende nå ikke får opp disse norske hotellene som alternativer når de søker overnatting i Norge via de mye brukte søketjenestene. Norske medier har spekulert i hvem som ville tape på dette. Nå er tallene fra januar-mai klare, og de viser at Thon Hotels har kompensert for bortfallet ved å lykkes med å få hotell-bestillerne inn på sine egne hjemmesider.
– Vi gikk ut av samarbeidet og kunne garantere de laveste prisene via våre egne nettsider. Og det har markedet reagert svært positivt på; antallet bestillinger på Thonhotels.no økte med 26 prosent i årets fem første måneder sammenlignet med samme periode i fjor, sier administrerende direktør Morten Thorvaldsen i Thon Hotels.
Det totale antallet bestillinger på egne nettsider til og med mai er 82.522 , opp 16.962 fra samme periode i fjor.
– Bestillinger gjort via Thonhotels.no har økt betraktelig. Dvs våre egne websider her tatt en større del av kaken og er en viktigere salgskanal, sier Thorvaldsen.
17 prosent av alle bookinger på overnattinger på konsernets hoteller, foretas på nett. Ubekreftede rykter sier at Nordic Choice Hotels ligger et par prosentpoeng bak, men det er likevel en betydelig oppgang fra fjoråret.