Studien tar for seg 35 land, og er dårlig nytt for tradisjonelle kilder som reisebyråer, guidebøker, samt medier som tv, radio, aviser og magasiner. Det bemerkes likevel at magasiner og guidebøker fortsatt er viktige kilder til informasjon, og at sosiale medier vokser som informasjonskanal.
I Norge oppgir 13 prosent i snitt at sosiale medier er avgjørende i beslutningsprosessen.
En nøkkelkonklusjon verdt å merke seg er hvordan de unge orienterer seg i forhold til reiseinformasjon, der anbefalinger gjennom sosiale nettverk scorer særdeles høyt. I gjennomsnitt bekrefter over halvparten (56 %) av de spurte i undersøkelsen at de anser råd fra venner, kolleger og slektninger som den viktigste kilden for en beslutning. 46 prosent tar frem internett som avgjørende.
Norge er på linje med hovedtrendene i undersøkelsen, men vi vektlegger internett enda høyere enn gjennomsnittet.
Sosiale medier og anbefalinger fra nære relasjoner får en score på 54 prosent. I land som Latvia, Irland og Den tsjekkiske republikken er scoren enda høyere, på henholdsvis 72, 67 og 66 prosent.
Undersøkelsen bekrefter at både menn og kvinner ser på personlige anbefalinger som den viktigste kilden når avgjørelser om feriereise skal fattes. Kvinner scorer her litt høyere enn menn, som i større grad bruker internett.
Kvinner nevner også reisebyråene som en sentral kilde for informasjon (22 % mot 17 % for menn).
Ikke overraskende er eldre respondenter mer tilbøyelig til å bruke tradisjonelle informasjonskilder som turistkontorer og reisebyråer, mens de yngre vekter råd fra venner, bekjente og sosiale medier høyere.
”Flash Eurobarometer” er en årlig studie av europeiske reisevaner utført av forskningsbyrået TNS på vegne av EU. Studien ble utført i januar i år blant 28 EU-land, i tillegg til Tyrkia, Makedonia, Island, Norge, Serbia, Montenegro og Israel. Den inkluderer 31 122 respondenter fra ulike demografiske og sosiale grupper, og spørsmålet var følgende: ”Hvilke informasjonskilder anser du som den viktigste når du planlegger en ferie?”
De spurte kunne oppgi flere enn ett svar.