For fem år siden ble Norge medlem av Det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA), og Norge innførte EUs felles sikkerhetsregler for sivil luftfart. I 2008 vedtok EU nye, strengere og mer omfattende sikkerhetsregler  den såkalte 216-forordningen, skriver Aftenposten.
Imidlertid har den norske regjering har motsatt seg de nye sikkerhetsreglene, og de er ennå ikke tatt inn i EØS-avtalen  til tross for at EU-kommisjonen gjentatte ganger har mast på Norge. EU-kommisjonen frykter nå for norsk flysikkerhet. I et møte med Kommisjonen har Norges EU-ambassadør fått klar beskjed om at Norge skal innføre de nye sikkerhetsreglene så raskt som mulig.
 Norge har somlet lenge nok, og vi har gjort det klart at det ikke kan fortsette fordi dette gjelder flysikkerhet. Vi må sikre at reglene er de samme i hele EU- og EØS-området. I verste fall kan vi få en flyulykke fordi sikkerhetsreglene er mindre strenge i Norge sammenlignet med EU-landene, sier kilder i EU-kommisjonen til Aftenposten.
I et møte med Stortingets Europautvalg forrige uke innrømmet utenriksminister Jonas Gahr Støre at situasjonen er uheldig.
 Så lenge denne forordningen ikke er gjennomført i Norge, kan det være fare for at Norge blir en bakvei inn i EØS-området for fly som ikke holder riktig standard. Det ønsker heller ikke vi, sa Støre.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 26.10.2010 klokken 09.20