Dagens Næringsliv bringer i dag en oversikt over Norges andel av verdens reiselivseksport fra 1975 til 2008. Mens andelen i 1977 var på over 0,8 prosent, har den på hele 2000-tallet ligget under 0,5 prosent.
 Når det er sagt, så har den globale turismen økt kraftig siden 1970-tallet. I absolutte tall blir dermed utviklingen mindre negativ. Og vi er ikke alene om å tape markedsandeler. Mange av våre naboland, med unntak av Sverige, har opplevd det samme, sier Erik W. Jacobsen i analyse- og rådgivningsselskapet Menon til avisen.
Han sier årsaken til den negative utviklingen er at Norge er blitt verdens rikeste og dyreste land.
 Vi har dermed fått betydelig svekket konkurranseevne. Og vi har ikke lykkes i å utvikle industrielle og kostnadseffektive konsepter, sier Jacobsen.
Han mener norsk reiseliv må satse alt på de betalingsvillige turistene, men at det også ligger en fare i å satse på eksklusive produkter. Man risikerer at det blir for smått og at aktørene ikke klarer å ta seg skikkelig betalt. Han mener man kan finne inspirasjon i bransjer som klær og parfyme, hvor nisjeproduktene er ganske små, men hvor også mange av dem har samme eier. Man utnytter skalafordeler innen innkjøp og distribusjon, samtidig som man rendyrker en rekke forskjellige varemerker.
 Det som i praksis har skjedd, er at Norge har fått halvgode og halvdyre produkter mer eller mindre rettet inn mot et norsk massemarked, mener Jacobsen.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 03.03.2010 klokken 13.50