Flyselskapene taper inntil 1,8 milliarder kroner i inntekter daglig på grunn av askeskyen, ifølge bransjeorganisasjonen IATA. Nettotapet er beregnet til rundt 1,2 milliarder.
EUs transportkommisær Sim Kallas åpnet i møter med EUs transportminstre mandag for at landene kan gi nødhjelp til flyselskapene, ifølge Financial Times.
 Hvis EU gir slik nødhjelp, så tar jeg det nesten for gitt at norske myndigheter følger etter. Noe annet ville være sterkt konkurransevridende, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til Finansavisen, vel vitende om at SAS har sitt hovedkvarter innenfor unionen.
 En måte å løse dette på, er at norske myndigheter gir flyselskapene fritak for landingsavgifter i en periode, fortsetter han.
Ifølge avisen betaler Norwegian alene rundt 1,1 milliarder kroner årlig i avgifter, hovedsakelig landingsavgifter. Kjos bekrefter at flyselskapet taper minst ti millioner kroner om dagen på driften, og at ekstraordinære utgifter kommer i tillegg.
Mandag ettermiddag ble det kjent at SAS har tapt inntil 75 millioner kroner per dag, og inntil 230 millioner til og med søndag. British Airways anslår det daglige tapet til om lag 20 millioner pund, tilsvarende 180 millioner kroner, så lenge luftrommet er stengt. Air France-KLM anslår tapet til 35 millioner euro, tilsvarende 280 millioner kroner, daglig.
I SAS er man ikke like frittalende som Bjørn Kjos, men finansdirektør Mats Lönnqvist følger utviklingen med spenning.
 Vi slutter oss til det arbeidet som blir gjort gjennom IATA og den europeiske flyorganisasjonen AEA, og registrerer at det foregår en nærmest kontinuerlig dialog med EU-myndighetene, sier han.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 20.04.2010 klokken 08.55