Miljøverndepartementet ønsker å gjøre justeringer i den ni år gamle Svalbardmiljøloven. Det mest drastiske grepet er å innføre et tungoljeforbud for all skipstrafikk fra 2015, med unntak av transport til bosetningene i Longyearbyen og Barentsburg samt innseilingen til Store Norskes gruve i Svea, melder E24.
Forslaget, som har vært ute på høring, møtes med bifall fra miljøverninteressene, men med motstand fra lokalt hold og næringslivet. Motstanderne frykter at det vil gå ut over lokalt næringsliv og en viktig del av inntektsgrunnlaget for lokalsamfunnet.
Vil gi milliontap
Svalbard Reiselivsråd frykter at forslaget vil bety slutten på trafikken av de store cruiseskipene som har Svalbard som ett av flere reisemål. I fjor gikk 27 av de 29 oversjøiske cruiseskip som besøkte Svalbard på tungolje.
 Ingen cruiserederier vil kunne selge en to, tre dagers seiling på åpent hav fra fastlandet for så å seile i en korridor i Isfjorden inn til Longyearbyen. Cruisetrafikken vil høyst sannsynlig opphøre når attraksjonskraften forsvinner, skriver Svalbard Reiselivsråd.
Rådet karakteriserer det som «direkte uansvarlig» å lage en ny lov uten å ha analysert hvilke økonomiske konsekvenser den vil få.
Reiselivsrådet antyder at deler av handelsnæringen i Longyearbyen kan tape 20Â40 prosent av sin omsetning. De frykter at havneinntektene, som totalt var på 6,7 millioner i fjor, kan reduseres med treÂfire millioner kroner og at Svalbards Miljøvernfond vil miste femÂseks millioner kroner hvert år.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 27.09.2010 klokken 09.25