Det evige samtaleemnet i norsk reiseliv er hva som skal til for å øke den internasjonale turismen til Norge. Selv om næringen har fått et lite løft i år, er det ikke nok til å dekke opp for den kraftige svikten i fjor.
Siden midten av 1970-tallet er Norges andel av internasjonal reiselivseksport nær halvert. I dag er den godt under 0,5 prosent.
Les også Norge lokker ikke de rike.
Skeptisk til dagens profilering
Administrerende direktør Morten Thorvaldsen i Thon-kjeden er i Dagens Næringsliv skeptisk til generelle naturbilder.
 Etter mitt skjønn er nøkkelen snarere spesifikke og salgsutløsende kampanjer, sier han til avisen.
I tillegg etterlyser han en helhet og en rød tråd i markedsføringen.
 Se på Spania. Landet selger en ting. Sol. Ikke noe annet. Det norske budskapet er for bredt. Vi må etablere noen spydspisser og stå fast på den strategien. Vi må ha en rød tråd i det vi selger og ha is i magen og tro på at dette er riktig over tid.
Som spydspisser tenker han på de store byene i landet, fjordene, Lofoten og Nordkapp.
Har satset tematisk
Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge mener at Norge har fått økt oppmerksomhet, men innrømmer at den ikke i stor nok grad fører til økning i turisttilstrømningen. Likevel er han lunken til å gjeninnføre geografiske spydspisser i markedsføringen.
 Det har vært oppe fra tid til annen, men er ikke noe vi vurderer per i dag. Vi har valgt å satse på temabaserte spydspisser. På det arktiske, på fjell og villmark, på fjordene og på kyst og kystkultur, sier han til Dagens Næringsliv.
Les også Skal måle reklameeffekten.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 29.09.2010 klokken 14.20