Air France bedriver en aldri så liten sjarmoffensiv mot nordiske journalister og arrangerte nylig et pressetreff i den nye delen av Charles de Gaulle; en flyplass som har gjennomgått investeringer for mange milliareder kroner. Og det er liten tvil om at flyplassen sårt trengte et ansiktløft, få positive ord er blitt ytret om den delen av flyplassen som håndterer europeiske destinasjoner de siste årene.
– Vi valgte å fokusere på langdistanseterminalene først. Det er jo de passasjerne som virkelig bruker mye tid på flyplassen, forteller presseansvarlig i Norden, Sophie Theder.
Hun lover at også skandinaviske reisende i Europa vil få mye å glede seg over den nærmeste tiden – blant annet åpner Air France en splitter ny lounge i denne terminalen til neste år.
Skal friste nordmenn
– Norge er det viktigste nordiske markedet for oss og derfor åpner vi den syvende direkteruten med Ålesund-Amsterdam i april neste år, forteller Christian Herzog, markedsdirektør i KLM og Air France til Travel News.
I Danmark og Sverige opererer de tre dirkteruter i hvert land, men han legger vekt på at den økonomiske situasjonen er en ganske annen i Norge.
– Norge har jo en ekstremt sterk økonomi i forhold til alle andre europeiske land. Vi ønsker å vise nordmenn at vi flyr også til de nest største byene i Norge, som et tradisjonelt ruteflyselskap skal gjøre, og vi kutter ikke på kvaliteten i produktet som mange andre selskaper gjør, sier Herzog.
Det er liten tvil om at de forretningsreisende er i fokus, noe de også vil være fremover.
– Vi er fornøyde med forretningsideen vår og vil ikke endre til point to point-flyvninger. Vi kommer heller til å videreutvikle produktet vårt i tiden som kommer, og vil befeste vår posisjon som et av de beste tradisjonelle flyselskapene, lover Herzog.
Les hele intervjuet med ham og se hvordan Charles de Gaulle har blitt i neste Travel News.