Én av fire øker feriebudsjettet og over halvparten skal bruke mer penger på hotell. Det viser en stor reiseundersøkelse Respons har gjort for Star Tour.
 Nordmenn reiser som aldri før. I sommer økte vi salget med 20 prosent og seks av ti vinterreiser er allerede solgt, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour fornøyd.
I løpet av 2013 antar hun at drøyt 1,2 millioner nordmenn vil reise på en pakketur. Forbruket stiger i takt med økt reiseaktivitet. I undersøkelsen fra Respons oppgir én av fire nordmenn at de vil bruke mer penger på ferie det kommende året. Det er først og fremst luksusting som mat/drikke (54 prosent) og hotell (52 prosent) vi velger å investere mer penger i.
 Nordmenn har god økonomi, vi er reisevante, kravstore og ikke like opptatt av å spare som i nabolandene våre. Når vi har ferie er vi rett og slett ikke redd for å unne oss noe ekstra, fortsetter Petersson.
Oljesmurt privatøkonomi
Rogalendinger og sørlendinger er i følge undersøkelsen de som planlegger å bruker mest penger. Hele 35 prosent sier de vil øke feriebudsjettet neste år. Bare 15 prosent av nordlendingene sier det samme.
Star Tour har de siste årene opplevd økt etterspørsel etter fire- og femstjerners hoteller. Denne trenden bekreftes i undersøkelsen. Hele 31 prosent sier en av de viktigste faktorene ved valg av hotell er at hotellet har fire stjerner eller mer. Viktigst er det imidlertid at hotellet ligger nær restauranter og shopping.
 Vi har fått øynene opp for det gode liv. I dag er det ikke uvanlig å sjekke inn på et luksushotell i ferien. For bare ti år siden var det ikke mange som hadde spådd at du kunne reise på charterferie og få hotell med egen butlerservice, sier Petersson og henviser til Star Tours femstjerners Sensatori-hotell på Tenerife.
Gammelt og godt
De tradisjonelle reisemålene står fremdeles sterkt hos nordmenn. Spania beholder førsteplassen på listen over det mest populære reisemålet sommerstid (28 prosent), etterfulgt av Hellas (23 prosent) og Norden (18 prosent).
 Nordmenn elsker Spania både sommer og vinter. Det gjenspeiler seg også i reisene våre. Neste sommer øker vi antall reiser til Spania med hele 70 prosent, sier Petersson.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 30.10.2012 klokken 08.35