Vi har jobbet bevisst med dette i over to år – med å produsere innhold og ta den kanalen på alvor, sier webredaktør i Skistar Trysil, Ola Matsson til Ostlendingen.no.
Webredaktøren mener relevant innhold, tydelig budskap og en klar plan for hva man vil oppnå er nøkkelen til suksess på Facebook.
 Vi jobber som en redaksjon med faste morgenmøter én gang i uka. Her avgjør vi hva vi skal publisere, og så er det alltid en på vakt hver dag, på våre sosiale medier. Det handler om seriøs jobbing over lengre tid, og vi jobber bevisst med dette hver uke, sier Matsson.
Like bak gigantene
Det er ingen tvil om at strategien fungerer, konkluderer Ostlendingen.no. Av store skianlegg i Europa, ligger Trysilfjellet mange hestehoder foran alpingiganter som Chamonix (32 446 «likes») og Les Menuires (13 048) i Frankrike, Zermatt Matterhorn i Sveits (22 742) og Kitzbühel i Østerrike (5631).
Litt foran ligger gigant-anleggene Vail (120 839) i USA og Whistler/Blackcomb (115 486) i Canada. Sistnevnte regnes av ski- og brettentusiaster og -utøvere som verdens beste. Det er ikke en gang det dobbelte av hvor mange «likes» Trysil har, på tross av at de er langt større i omfang, og har kapasitet til å ta i mot mange flere besøkende.
Den største gruppen «likere» befinner seg i Norge. Her liker 36 000 personer Trysil, mens 18 000 holder hus i Sverige og 11 000 i Danmark.
 Det er også en del fra USA, England, Tyskland, Serbia, Spania  og i det hele tatt hele verden. Blant annet liker 106 personer oss fra Irak og 83 fra Filippinene, sier Matsson.
Han har god oversikt over demografien på likerne via Facebook, og ser at det er relativt lik andel kvinner og menn som liker siden, og at aldersspennet strekker seg fra 13 til 65 år og oppover.
Enkelt verktøy
Matsson mener Facebook og internett i seg selv er veldig godt egnede markedsføringskanaler  både fordi det er lett å komme i kontakt med folk, og fordi det er enkle verktøy å jobbe med.
 Sosiale medier er viktige kanal for oss, og i tillegg til Facebook er vi på Twitter, Flickr, Youtube og har såvidt begynt å jobbe med Instagram  i tillegg til weben vår, der størsteparten av salget foregår, sier Matsson.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 27.10.2012 klokken 08.00