I Avinor skal Thompson, som kommer fra Storebrand, lede en ny enhet ved hovedkontoret. I stabsenheten samles konsernansvaret for intern og ekstern kommunikasjon, samfunnskontakt, merkevarebygging og markedskommunikasjon. Den eksisterende kommunikasjonsstaben, som ledes av kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen, vil inngå i den nye konsernstabsenheten. Det vil også bli vurdert øvrige organisasjonsmessige tilpasninger som følge av nyetableringen.
Konsernsjef Dag Falk-Petersen understreker at denne styrkingen av kommunikasjons- og merkevarearbeidet i Avinor blir gjort for å øke innsatsen innen markedsposisjonering, kommersiell utvikling og merkevarebygging.
 Det er et overordnet mål å styrke Avinors omdømme og synliggjøre konsernets samfunnsmessige betydning enda bedre. Videre er internkommunikasjon avgjørende for å sikre en god og stabil drift samtidig som vi tilpasser og utvikler oss i et stadig mer krevende marked. Alt dette skal skje samordnet, sier Falk-Petersen.
Journalistikk og finans
Thompson har de siste 13 årene, fram til 1. juli i år, vært ansatt i Storebrand som konserndirektør kommunikasjon og medlem av konsernledelsen. Fra 1990 til 1999 jobbet han som journalist og redaksjonell leder i henholdsvis NTB og Aftenposten. Thompson er Cand. Polit. fra universitetet i Oslo, med hovedfag i statsvitenskap.
I Storebrand hadde Thompson helhetlig ansvar for intern og ekstern kommunikasjon. Han ledet konsernets merkevarebygging, og har hatt ansvar for områder som marked, næringspolitikk, samfunnsansvar og fellesfunksjoner.
Egil Thompson ser fram til å ta fatt på oppgavene i Avinor:
 Jeg gleder meg til å bli del av et spennende konsern med mange dyktige medarbeidere og stor samfunnsmessig betydning. Avinor betyr noe for svært mange mennesker, og jeg er både ydmyk og takknemlig for det ansvaret jeg nå har fått. Sammen skal vi sørge for at Avinor fremstår med en tydelig og sterk posisjon både internt og eksternt, sier han.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 19.10.2012 klokken 08.45