Et forsiktig estimat tilsier at Oslo vil ha hatt besøk av 305 000 cruisepassasjerer fordelt på 167 skip når året er omme. Men noen rekord blir det ikke.
 Hovedgrunnen er at vi tapte ti skip med ca. 23 000 passasjerer i forbindelse med los-streiken tidlig på sesongen, sier Margrethe Austad, markedssjef i Oslo Havn ifølge Osloby.no.
Langsiktige effekter
Austad frykter streiken vil gi Oslo varige mén på cruismarkedet.
 Under streiken måtte skipene i all hast finne seg alternativ havn å gå til. Slik kan cruiseselskapene fort få øynene opp for at andre havner fungerer veldig godt, og at passasjerene finner det interessant der, sier Austad.
 For eksempel regner Gøteborg med varig positiv effekt av los-streiken i Oslofjorden. Spørsmålet blir da om Oslo får varige mén, legger hun til.
Ifølge Havnevesenet legger hver cruisepassasjer igjen 1500 kroner i byen. Det vil si at streiken kostet byens næringsliv 34,5 millioner kroner i tapt omsetning.
Tyskerne inntar Oslo
Cruisesesongen er fremdeles ikke over for Oslos vedkommende. I desember ventes fire skip med 5000 passasjerer som vil oppleve julestemningen i Oslo. I år er det kun fire måneder uten cruiseanløp i Oslo  november, januar, februar og mars.
 Oslo havn har ingen isproblemer. Med riktig markedsføring kan Oslo i fremtiden bli en helårshavn for cruiseanløp, tror Austad.
Tallene over hvilke nasjonaliteter som kommer cruiseveien til hovedstaden har for øvrig endret seg dramatisk de siste årene.
For seks år siden var mer enn 80 prosent av cruiseturistene fra USA. Nå er tyskerne den største gruppen (ca. 87 000), fulgt av briter og amerikanere. På fjerde plass ligger Italia med ca. 24 000 passasjerer.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 16.10.2012 klokken 09.00