På Sortland kunne vi selvsagt ikke åpne noe annet enn BLU, sa regiondirektør Per Paulsen på Vesterålskonferansen i forrige uke, ifølge Vol.no.
Mange som har hørt om prosjektet har nok stilt seg spørsmålet: Hvorfor i alle verden skal denne gigantkjeden åpne et Radisson-hotell på Sortland? En kjede som i dag bare finnes i Tromsø og Bodø i Nord-Norge. Og som åpner hoteller i hele verden de neste årene; blant dem Paris, Amsterdam og Oslo.
Svarene er flere.
 Dette er et resultat av et sterkt lokalt engasjement, der lokale investorer har stor tro på prosjektet. Utviklingen har vært utrolig god i Lofoten de seneste åra, etter deres nye hotell. De har størst vekst i landet, sa Paulsen til konferansedeltakerne.
 Og det er klart at det er behov for et storhotell også på Sortland. Det er ikke etablert et marked for store kurs og konferanser her, men da er vi nødt til å skape dette markedet. Vi er nødt til å gå ut og fortelle markedet at her er det noe nytt, her er det noe som er bra. Vi må skape noe som folk virkelig har lyst til å oppleve. Ved hjelp av lokal mat, lokale råvarer og lokale opplevelser, la han til.
Nøkternt mål
Radisson BLU Sortland sikter seg også inn mot ferie og fritid, og har ambisjoner om å skape et nytt marked. Ambisjonene er riktignok nøkterne om et belegg på 45 prosent; noen dager vil det være fullt, noen dager vil det være ganske glissent.
Hoveddelen av trafikken på hotellet skal være fra nyskapt trafikk, er planen. 30Â35 000 nyskapte reisedøgn er målet. En analyse fra konsulentselskapet Horwath viser at det vil skape store ringvirkninger for resten av næringslivet: Totalt 85,5 millioner kroner i Sortland, 60 millioner i resten av Vesterålen.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 15.10.2012 klokken 08.45