Selskapet skal bidra til å utvikle reiselivsprodukter i Vestfold, for deretter å selge Vestfold på det internasjonale kurs-og konferansemarkedet. En nytilsatt utviklings- og salgssjef, Anne Strømøy, til å ivareta disse funksjonene er nå på plass.
De fem bedriftene kom sammen for om lag to år siden med ønske om å samarbeide på det internasjonale kurs og konferansemarkedet.
 The Conference Coast har benyttet Innovasjon Norges bedriftsnettverksmodell, noe som letter etableringen av kommersielt strategisk samarbeid. Og det er bevist at bedrifter som arbeider i kommersielle nettverk har bedre lønnsomhet enn andre bedrifter, sier Toini A. Næss, seniorkonsulent i Innovasjon Norge Buskerud Vestfold.
Et nybrottsarbeid
 Vestfold har unike kvaliteter som kan selges i utlandet. Vi har en fantastisk skjærgård som er lett tilgjengelig, noen av de beste kokkene i verden og landets grønnsakhage rett utenfor stuedøren. Og ikke minst har vi en sømløs infrastruktur. Med en effektiv, internasjonal flyplass midt i fylket, kan man sitte på hvilket som helst av hotellene rett etter at flyet landet. Gjestene våre har liten tid, så dette er et viktig fortrinn, sier Øyvind Hagen, hotelldirektør ved Quality Hotel Tønsberg.
 Ingen i Vestfold har systematisk gjort et slikt initiativ for å nå det internasjonale møtemarkedet. Lykkes vi med dette, vil det komme store deler av Vestfold til gode i form av overrislingseffekter. Vestfold Fylkeskommune, er i tillegg til de fem bedriftene, og Innovasjon Norge Buskerud Vestfold økonomiske bidragsytere til denne pilotsatsingen, sier fylkesordfører i Vestfold, Per Eivind Johansen.
Salgssjef fra Sandefjord
Anne Strømøy fra Sandefjord er ansatt i stillingen som utvikler og salgssjef i The Conference Coast. Hun har bakgrunn blant annet fra Hurtigrutens Asia-satsing. Hun har også jobbet ved Innovasjon Norges reiselivskontor i Tokyo og Beijing.
 Dette er trolig den mest spennende reiselivssatsingen i Vestfold på flere år, og jeg er veldig glad for å være med på dette. Det er unikt å få til et slikt samarbeid på tvers av kjedetilhørighet. Jeg er imponert over det grundige arbeidet som er lagt ned i forkant, sier hun.
 Hovedfokus vil være å teste Vestfolds konferansekonsept på utvalgte målgrupper i Storbritannia, Nederland og Danmark. Så nå begynner jobben med å knakke dører i disse markedene og forhåpentligvis vil dette resultere i gjester til vestfoldbedriftene. Det blir utrolig spennende å være med på å bygge dette, og vi ser et betydelig potensial i denne spissede internasjonale satsingen, legger Strømøy til.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 12.10.2012 klokken 07.15