Fram til nå har Qatar Airways vært det nest største flyselskapet i verden som ikke har vært medlem av en global allianse. Introduksjonen er beregnet å ta mellom 12 og 18 måneder. British Airways kommer til å fungere som mentor under introduksjonsprogrammet sammen med et sentralt team fra Oneworld.
 Flyallianser har en viktig rolle i flyindustrien i dag, og dette kommer til å fortsette langt inn i fremtiden. Qatar Airways har nøye overveid de strategiske valgmulighetene og det å gå inn i Oneworld er helt klart et steg i riktig retning for oss for å styrke vårt tilbud og gi våre passasjerer flere valgmuligheter, sier toppsjef Akbar Al Baker i Qatar Airways.
I går kom også nyheten om at Air France-KLM, Etihad Airways og Airberlin har inngått et strategisk samarbeid. Første skritt i samarbeidet er en såkalt codeshare-avtale mellom Air France-KLM og Airberlin som blir satt ut i livet 28. oktober, men partnerne har altså også fått med seg Midtøsten-selskapet Etihad på laget.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 09.10.2012 klokken 20.45