Over 90 prosent av de om lag 150 medlemsbedriftene i Destination Lofoten svarer at de er negative eller skeptiske til planene om oljeboring utenfor Lofoten. Det regionale reiselivsselskapet har spurt bedriftsledere og eiere, og de aller fleste var ikke i tvil. Denne helgen presenterte Lofotens største næring sin holdning på landsmøtet til Folkeaksjonen mot oljeboring i Lofoten, melder Aftenposten.
 Det reiselivet frykter mest, er en ulykke med boreplattform eller oljetanker og påfølgende tilgrising av strendene. Dette vil slå svært negativt ut for turistnæringen, sier reiselivssjef Jan Rune Yanni Vikan.
 Vårt fortrinn, som trekker opptil en million reisende i året, er ren og vakker natur, fjell, hav og kystkultur, sier reiselivssjefen.
Gir milliardinntekter
Sist år la turister igjen drøyt 1,2 milliarder kroner i Lofoten, i tillegg kommer penger de brukte underveis for å komme seg dit. Rundt 90 prosent av alle som kommer til Lofoten gjør det på grunn av ferie og fritid. Yrkes- og konferansemarkedet er lavere her enn i andre norske regioner.
Daglig leder Gaute Wahl i Folkeaksjonen nei til oljeboring i Lofoten påpeker at holdningen i reiselivet er gledelig og et utrolig viktig argument for å si nei til oljevirksomhet.
 Konsulentselskapet Asplan Viak har vurdert oljeindustriens effekt på reiselivet og kommet frem til at oljen ikke har noen positive ringvirkninger. De konkluderte med at økt yrkestrafikk ville føre til fireÂfem millioner kroner i økt omsetning og rundt ti nye arbeidsplasser, sier Gaute Wahl.
 Dette forutsetter oljevirksomhet til havs, uten ilandføring. Industri på land vil etter vår mening fortrenge turistene og føre til omfattende omsetningssvikt, legger han til.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 26.10.2010 klokken 09.05