HSH skriver på sine nettsider at organisasjonen de siste to årene har tatt opp med næringsdepartementet at de senere års økning den såkalte Âturistmarkedsføringsbevilgningen er mer enn spist opp av nye oppgaver reiselivsseksjonen i Innovasjon Norge har fått gjennom Nasjonal Reiselivsstrategi.
I forslaget til statsbudsjett for 2011 framgår det at Regjeringen vil holde reiselivsbevilgningen på 250 millioner kroner, samme nivå som i 2010. Bare drøyt 100 millioner kroner av denne potten går i 2010 til operativ markedsføring.
 Reiselivsseksjonen har de siste årene fått nye, store oppgaver knyttet til blant annet satsning på bærekraftig reiseliv, markedsanalyse, arrangementsturisme og Visitnorway.com, uten at dette er fulgt opp med egne midler. Dermed spiser oppgavene fra Nasjonal Reiselivsstrategi opp midler vi sårt hadde trengt til markedsføring av Norge som reisemål i utlandet, sier Hilde Charlotte Solheim, direktør for Reise Norge i HSH.
Trond Giske varslet før statsbudsjettet ble framlagt at Innovasjon Norge må kutte sine administrative kostnader med 90 millioner kroner. HSH krever at reiseliv skjermes fra disse kuttene.
 Reiseliv fikk verken ekstra markedsføringsmidler eller økte administrative ressurser i forbindelse med finanskrisen og må derfor skjermes fra disse kuttene, sier Hilde Charlotte Solheim.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 06.10.2010 klokken 09.40