Han påpeker ifølge Aftenposten at flyselskaper som Emirates i Dubai, Etihad i Abu Dhabi og Qatar Airways har vokst kraftig de siste årene, ikke minst fordi de blir støttet av regjeringene i de oljerike gulfstatene.
Walsh er bekymret for at de europeiske landene som deltar i Airbus-samarbeidet finansierer emiratenes ekspansjon i luften. Han sikter til en uformell forståelse mellom de europeiske landene og USA, som setter stopp for at land som produserer Airbus- og Boeing-fly mottar statlige eksportgarantier når de kjøper fly fra egne land.
Det betyr at store flyselskaper som BA, Lufthansa og Air France ikke får tilgang til de samme finansieringsordningene med eksportkreditter som det flyselskapene i gulfstatene nyter godt av, skriver Financial Times.
 Vi finansierer våre konkurrenter ved å skaffe dem billig tilgang til kapital, sa Walsh på en bransjekonferanse i Brussel nylig.
Oppdatert av Stein Arild Iglebæk 27.09.2010 klokken 16.45