Deltakere i nettverket er de 11 aktive cruisehavnene/destinasjonene fra Longyearbyen og Nordkapp i nord til Brønnøysund i sør, samt fire landsdelsdekkende bedrifter / organisasjoner. Nettverket er etablert etter Innovasjon Norges bedriftsnettverksprogram. Programmet bidrar økonomisk til samarbeidsnettverk i to planleggingsfaser og videre i de første driftsårene.
 Cruiseturismen til Nord-Norge har vært i fremgang de senere år. Allikevel taper vi markedsandeler i forhold til resten av Norge, sier nyvalgt styreleder og interimsstyredeltaker i nettverket, Remi Solberg, fra Arctic Guide Service.
Trenden mot kortere cruise fører til at Nord-Norge sannsynligvis taper trafikk. For 2011 ser det ut til å bli en viss tilbakegang. Dette aktualiserer betydningen av det snuhavnsarbeidet som allerede pågår. Slik situasjonen ser ut nå, ligger det an til at de tre største cruisedestinasjonene Nordkapp, Tromsø og Lofoten samlet får om lag 30 000 færre passasjerer enn i år.
 Vi har en rekke ting på programmet både når det gjelder markedsbearbeiding, produktutvikling og andre aktiviteter. Vi må blant annet bli mer synlige hos rederiene, sier Solberg.
Havner/destinasjoner i nettverket er Nordkapp, Hammerfest, Alta, Tromsø, Harstad, Narvik, Lofoten, Sortland, Bodø, Brønnøysund og Longyearbyen. Deltagende bedrifter/organisasjoner er Rica Hotels, Thon Hotels, NHO Reiseliv Nord-Norge og Nordnorsk Reiseliv. Landsdelsutvalget (LU) og Innovasjon Norge er med som observatører.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 23.09.2010 klokken 08.55