For det første er modellen samfunnsøkonomisk ulønnsom, og for det andre er det ikke prinsipielt riktig at flyselskapene skal betale for lufthavner de selv ikke bruker, sa Lothe.
Han mener staten bør overta det økonomiske ansvaret for de flyplassene som i dag er avhengig av internoverføringer over Avinors budsjetter for å opprettholde driften. Lothe mente også at det var på høy tid med en diskusjon omkring dagens flyplasstruktur.
Kleppa forsvarer flyplasstrukturen
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa, som også deltok på konferansen, ønsket ikke å diskutere dagens finansieringsmodell, der store deler av overskuddet fra de største lufthavnene brukes til å finansiere driften av det øvrige lufthavnnettet, men viste til at staten går inn og kjøper flyrutetjenester for å sikre et landsdekkende flytilbud  og at luftfarten i Norge står i en særstilling i forhold til mange andre land.
Når det gjelder flyplasstrukturen, viste Kleppa til at den ligger fast så fremt det ikke foreligger lokale initiativ om nedleggelse, slik det blant annet er en politisk diskusjon om i Narvik.
Lothe etterlyste også mer effektivitet og insentivordninger for å gjøre Avinors flyplasser mer konkurransedyktige i et marked der det bortsett fra på Østlandet er begrenset konkurranse på lufthavnsiden.
 Jeg ser at Avinor er i ferd med å ta noen grep, og det er bra, men jeg er sikker på at det kan gjøres ytterligere tiltak, sa Lothe.
Avinor er i omstilling
Konsernsjef i Avinor, Sverre Quale, sier at Avinor har gjennomført et omstillingsarbeid og er i gang med et resultatforbedringsprogram som svarer på noen av de utfordringene Lothe mener Avinor må ta tak i. Og konsernsjefen sier det er en klar målsetting at dette også skal komme flyselskapene til gode gjennom en mer konkurransedyktig prising av tjenester.
 Dette gjelder for eksempel både security- og underveisavgifter, sier Quale.
Når det gjelder kryssubsidieringsmodellen som NHO Luftfart er så kritisk til, er Quale åpen for endringer.
 Ettersom vi er en selvfinansiert virksomhet, er vi først og fremst opptatt av at utbyttepolitikken er forutsigbar og at mest mulig av overskuddet vårt kan brukes til investeringer. Når det gjelder statlige tilskudd for å drive lufthavner, så har det hele tiden ligget til grunn at dette er et mulig tiltak om dagens finansieringsmodell viser seg utilstrekkelig med hensyn til å drifte lufthavnnettet, svarer Quale.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 15.09.2010 klokken 16.15