Celebrity Ascent er et imponerende skip med plass til 3260 gjester og over 1400 ansatte. Om bord finnes 32 restauranter, barer og kafeer, samt et stort utvalg av bassenger på soldekket. Og en stor innendørs basseng i tilfelle regn eller sterkt sollys, noe som ofte kan forekomme nær ekvator i Karibia. Det er selvfølgelig også et velutstyrt treningssenter og et spa som tilbyr en rekke behandlinger. På det romslige spaområdet er det også leger og sykepleiere for å sikre kvalitetsbehandling. Selvfølgelig er det også en stor skjønnhetsavdeling der hud, negler og hår blir tatt vare på av eksperter.
Målet er å nå en kjøpesterk kundegruppe som ønsker det lille ekstra på ferien. Celebrity Cruises viktigste kundegruppe er amerikanere, som utgjør mellom halvparten og opptil 70 prosent av kundegrunnlaget.
– Sverige er et mindre modne marked, men vi ser stor potensial i hele Skandinavia, sier Gerard Nolan og får støtte fra sin kollega Gerard Nolan, Associate Vice President of Commercial, Celebrity Cruises, EMEA:
– Vi har akkurat doblet salgsteamet vårt for Norden, basert i Oslo og København. Vi ser at det er stor interesse for produktet vårt.
Premium-reising er i sterk vekst over hele verden, noe som gjør at Celebrity Cruises ikke er alene om å prøve å nå denne målgruppen. I Florida har for eksempel Norwegian Cruise Line, med sin nye båtserie Prima, som ønsker å nå samme målgruppe.
– Vi har det beste produktet for denne målgruppen, sier Giles Hawke og viser til selskapets kundeundersøkelser. De har fem fokusområder: service, mat, opplevelser, design og underholdning. Celebrity Cruises ønsker å være på topp på alle fem, og når det gjelder underholdning har de virkelig lykkes. Showet som vises nesten hver kveld i skipets store og imponerende auditorium er svært påkostet. Forestillingen inneholder avansert moderne dans og fantastisk sang. Det er altså en forestilling som først og fremst henvender seg til voksne uten barn. Barn er velkomne om bord, men de har ikke en like tydelig plass som på for eksempel Royal Caribbeans skip. Sistnevnte har store bassengområder med fargerike vannsklier som oppmuntrer til lek. På Celebrity Ascent kan man selvfølgelig forlate barna i et eget område for barn, men det er på dekk 2.
– Royal Cruises er vårt store familieprodukt. Deres lugarer har fire stjerner, her har vi fem, sier Giles Hawke.
Celebrity Ascent-turer i Middelhavet og Karibia selges selvfølgelig på selskapets egen nettside, men i like stor grad av reisebyråer og agenter. I USA er det vanlig at velstående familier har sin egen reiseagent på samme måte som de har sin advokat og lege. Akkurat nå går den amerikanske økonomien bra, og når jeg reiser rundt i Florida ser jeg stadig nye glitrende høyhus og store byggeprosjekter. Ifølge rapporter flytter det 1000 personer til Florida hver dag. For svensker med en svak valuta betyr dette at en gjennomsnittlig lunsj kan koste over 800 kroner med skatter og drikkepenger. Dette skaper imidlertid god plass for cruiseferier der det meste er inkludert, og man kan kjøpe pakker som inkluderer gode middager og ubegrenset med drinker. Det er ikke billig å feriere med Celebrity Cruises, men man slipper ubehagelige overraskelser hver gang man må betale for noe. Det meste er inkludert i prisen man betalte før avreise. Imidlertid er det selvfølgelig også eksklusive butikker om bord for de som ønsker å handle smykker, klokker eller kunst på reisen.
Jeg synes navnet Celebrity Cruises, det vil si kjendiscruise, er ganske corny. Verten min rister litt på hodet når jeg tar dette opp.
– Tanken fra begynnelsen var at opplevelsen om bord skulle være så god at gjestene fikk følelsen av å være kjendis. Man kan mene hva man vil om det, men det fungerer. Og hvorfor skulle vi endre på det da? resonerer Gerard Nolan.
Selskapet ble grunnlagt av en gresk rederfamilie i 1989, åtte år senere ble det en del av Royal Caribbean Group. Selskapet er notert på New York Stock Exchange. Siden 2020 eier de også cruiselinjen Silversea.
– Det er vårt ultra luksusmerke, forklarer Gerard Nolan. I denne kategorien er båtene mindre, og hver lugar har sin egen butler som både pakker ut og inn gjestenes klær. På Celebrity Cruises kan gjestene gjerne gjøre dette selv, men ellers er det mye personale om bord fra hele verden. På navneplaten deres står også hvor de kommer fra. Vanlige land inkluderer Indonesia, Honduras, Thailand og Costa Rica. Å jobbe noen år for et cruiselinje betyr at de senere kan komme hjem og bygge et nytt hus eller sende barna sine på en virkelig god utdannelse. Jeg opplever atmosfæren blant personalet som svært kameratslig. Vertene mine forteller at de har både sin egen pub og eget
utendørsdekk om bord, og mange av personalet har jobbet mer enn 10 år på cruiselinjen.”