Mange har oppfattet vår avgjørelse om ikke å ha prideflagget på våre hoteller som at vi ikke støtter pridemarkeringen. Det gjør vi absolutt, skriver hotellkjeden i en pressemelding onsdag.
– Når engasjerte medarbeidere og venner oppfatter at vi tar avstand fra verdiene vi står for, har vi undervurdert kraften og signaleffekten av å ikke heise prideflagget mens vi feirer mangfoldet, skriver de i meldingen.
– Derfor endrer vi beslutningen og heiser flagget, sier konserndirektør Morten Thorvaldsen.
Den samme Thorvaldsen uttalte tirsdag at hotellkjeden ønsker å være nøytral og favne alle, og at de derfor ikke ville heise prideflagget på hotellenes flaggstenger.
I sosiale medier har det vært mange reaksjoner det siste døgnet på flaggnekten.
Blant annet har kjendisstylist Jan Thomas gått ut på Instagram og skrevet at avgjørelsen sårer ham «langt inn i sjela». Programleder Niklas Baarli skrev på Twitter at han aldri ville besøke Thon Hotels igjen.
Onsdag sier Thon Hotels at hotellkjeden håper og gleder seg til folk tar til gatene og markerer pride også i år, slik mange av deres ansatte skal gjøre.
– Vi vil også vise vår støtte i sosiale medier og på hotellene våre, sier Thorvaldsen.
Thon Hotel Oslo Airport og Thon Hotel Opera i Oslo har allerede heist flagget igjen etter forbudet.
Organisasjonen Fri er glad for at hotellkjeden igjen vil heise regnbueflagget.
– Det gir dårlige signaler å skulle flagge nøytralitet overfor en minoritet som både scorer gjennomgående dårlig på livskvalitets- og levekårsundersøkelser, i tillegg til å være en demonstrert terrorutsatt gruppe. Det å vite at vi har trygge havner og støttespillere i storsamfunnet betyr mye, sier leder Inge Alexander Gjestvang i Fri til NTB.
Fri-lederen viser til at PSTs trusselvurdering for skeive arrangementer har ført med seg mye frykt i skeive miljøer i forkant av pridemarkeringer.
– Samtidig håper vi at Thon Hotels er villige til å møte oss og ha en samtale om hvorfor flaggnekten vekker slike reaksjoner, så de kan fylle flaggingen med et håndfast innhold i tiden framover, som kommer både ansatte og gjester til gode, sier Gjestvang.
(NTB)