Det er fire hotell med historisk betydning som fra 22. mars inngår strategisk partnerskap med Nordic Choice Hotels. Oscarsborg Festning, Reenskaug Hotel, Kongsvinger Festning og Torreby Slott i Sverige er på hver sin måte en del av den skandinaviske historien, men fortsatt tilgjengelige og attraktive.
– Vi pleier å si at “bruk er det beste vern” og her kan gjestene få et besøk i historiske omgivelser, men med moderne fasiliteter og oppgraderte opplevelser. Ved å samarbeide med et større konsern, gjør vi også hotellene enklere tilgjengelig for et større publikum. For oss er det et viktig strategisk veivalg som gir hotellene våre et større distribusjonsnett, sterkere support og tilgang til nye systemer, sier Tony Eide, styreleder og daglig leder av Festningshotellene.
Samarbeid foran konkurranse
Distribusjonssamarbeidet er en type nybrottsarbeid i en bransje som ikke var forberedt da de internasjonale bookingsidene entret markedet. Nå ønsker man å legge til rette for at verdiskapningen i reiselivet i større grad beholdes innenfor landegrensene.
– Reiselivet i Norden har opplevd økt attraksjonskraft de siste årene. Satsingen på produkter og opplevelser som står ut i mengden er noe vi har til felles med Festningshotellene. Derfor har vi funnet sammen om å skape og tilby våre gjester unike opplevelser via vår sterke distribusjonsplattform og store kundenettverk. Med et styrket tilbud, står vi også sterkere i konkurransen med de globale bookingaktørene, og ved å stå sammen kan vi sikre at vi kan fortsette å utvikle og trygge norske og nordiske reiselivsbedrifter, sier Bjørn Arild Wisth, viseadm.dir. i Nordic Choice Hotels.
Vil øke direkte bestillinger
De fire Festningshotellene har til sammen 149 gjesterom, deriblant apartmentsuiter med flere soverom. Hver og ett har også unike selskapslokaler og møtefasiliteter.
– Som en liten og frittstående aktør, har vi vært avhengig av bookingselskapene med deres høye provisjoner. Når vi nå knytter oss til et stort distribusjonsnettverk, får vi flere muligheter for direkte bookinger fra både medlemmer og bedriftsmarkedet. I tillegg har Nordic Choice Hotels kanskje vært den reiselivsaktøren som har skapt mest oppmerksomhet i utlandet de siste årene gjennom Amerikalinjen, Villa Copenhagen og Sommerro for eksempel. Dette gleder vi oss til å bli en del av, forteller Eide.
Varsler flere nyheter
Hotellselskapet annonserte i fjor navnebytte til Strawberry som et ledd i en strategiomlegging. Gjennom nye partnerskap og samarbeid, satser nye Strawberry på sterk vekst ikke bare i porteføljen, men også i det totale tilbudet til de over 2,3 millioner medlemmene. Dette betyr også nye muligheter for flere partnerskap og ulike tilknytninger til selskapet.
– Vi har flere store nyheter på vei frem mot dagen da vi formelt bytter navn, men ikke minst i tiden etter og de kommende årene vil våre medlemmer og gjester få stadig flere fordeler, tilbud og muligheter for de beste opplevelsene. De fire Festningshotellene tilfører noe nytt i det som allerede er Nordens mest mangfoldige hotellportefølje, og vi er sikre på at samarbeidet vil styrke både oss og dem, sier Wisth.