Nordic Choice Hotels har de siste 25 årene etablert seg som en av de største aktørene i reiselivsbransjen i Norden. I løpet av de neste ti årene skal selskapet doble antall hoteller, og utvide fordelene og tjenestene som inngår i lojalitetsprogrammet. Ambisjonen er å skape et økosystem av egne merkevarer og eksterne partnere som tilbyr opplevelser i Norden.
– Sammen med fantastiske ansatte har vi bygget et av Nordens største hotellkonserner, med hotellopplevelser som spenner fra lavpris- til luksussegmentet. Målet er å være den mest spennende reiselivsaktøren i hele Norden, og da må vi videreutvikle selskapet gjennom å bredde produktene og tjenestene våre som inngår i lojalitetsklubben og hotellkonsernet. For å markere skiftet skal selskapet bytte navn til Strawberry og vi gleder oss til å starte reisen, sier Petter A Stordalen, eier av Strawberry og grunnlegger av Nordic Choice Hotels.
Nordic Choice Hotels ble etablert gjennom 1990-tallet, og selskapet har siden vokst i raskt tempo. I perioden 1997 til 2000 vokste selskapet med ett nytt hotell hver fjortende dag og 50 nye ansatte hver tiende dag. I dag er Nordic Choice Hotels det største hotellkonsernet i Norge og Sverige. Totalt i Norden har selskapet 214 hoteller i fem land, inkludert Baltikum, 3000 leiligheter gjennom Strawberry Living og nærmere 15 000 ansatte.
– Vekst ligger i selskapets DNA, og for at vi skal fortsette den fantastiske veksten vi har hatt de siste 25 årene, kreves det endring. Det holder ikke lenger å bare tilpasse seg. Vi skal være i førerstetet. Vi skal være best i klassen på hotellopplevelser. Og vi skal utfordre rollen vår som reiselivsaktør med mål om å bli mer relevante, for flere, oftere. Derfor markerer Strawberry en ny og spennende æra for oss, sier Stordalen.
Navnebytte ble annonserte av Stordalen selv under talen hans på VK (Vinterkonferansen) på Friends Arena i Stockholm. Arrangementet som samler 2500 ansatte og samarbeidspartnere, er en årlig tradisjon som vanligvis gjennomføres i midten av januar, men som på grunn av pandemien ble flyttet til juni i år. Der ble det kjent at selskapet formelt vil bytte navn i løpet av 2023, og at hotellkonsernet skal videreføre sin multibrandingstartegi som betyr at konsernet skal fortsette å tilby ulike hotellkjeder tilpasset ulike målgrupper.
– Vi har bygd vår suksess på å ha bransjens beste medarbeidere. Grunnlaget og tryggheten i det vi nå skal gjøre, bygger på en stolt historie med stor gjennomføringskraft. Nå går selskapet inn i en ny tid som skal møte fremtidens reiseliv, og da må vi sammen skape en enda mer attraktiv lojalitetsklubb med produkter og fordeler tilpasset fremtidens gjest. Samtidig skal vi bygge videre på kjernen i alt Nordic Choice står for, nemlig bærekraft, mangfold og inkludering, det å gi folk en sjanse og det å kjempe mot utenforskap, sier Torgeir Silseth, Administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.