Av Jan Henrik Ulvatne/Travel IQ Nordic
Reiseansvarlige og leverandører var samlet på GBTA*-konferansen i Berlin 28. februar til 2. mars. Parolen for møtet var «Ready. Safe. Travel.». Restriksjonene for både regionale og internasjonale reiser har blitt løftet på, selv om vi fremdeles ikke er ferdige med pandemien og det fremdeles er mange regler og krav som de reisende må forholde seg til. Siste tids hendelser i Ukraina var selvfølgelig også et tema som ble omtalt både på scenen og i diskusjoner mellom deltagerne.
Det var stor glede blant de over 550 deltagerne, fra 22 forskjellige land, for at de endelig kunne møtes fysisk igjen. Nå kunne de endelig treffe gamle kjente igjen, og utvide nettverket med nye forbindelser.
En ny plass ved bordet
Susanne Neufang, CEO for GBTA, åpnet med å si at de reiseansvarlige hadde fått en synligere rolle i organisasjonene de jobbet for. Pandemien hadde medført økt et internt kommunikasjons- og oppfølgingsbehov mot ledelse og de reisende (for de som hadde reiser red. notat), og de reiseansvarlige har hatt en sentral rolle i dette. GBTA ser fem områder som de reiseansvarlige må ta vare på i tiden fremover:
- Endringene gir nye muligheter for forretningsreiseområdet.
- People first – økt krav til å ta vare på de ansatte på reise
- Bærekraftige valg – viktig å jobbe med løsninger, tilrettelegge for bærekraftige valgmuligheter
- Self-service – vi vil gjøre mer selv
- Digitalisering – fortsatt utvikling med å digitalisere og forbedre prosesser og tjenester
Ting blir ikke helt som før
Hvordan vi har jobbet og møttes de siste to årene har blitt dramatisk endret, og flere av disse endringene vil bli varige. Nå som restriksjonene i mange land slippes opp forenkles, vil vi starte å reise igjen. Imidlertid vil krav og forventninger fra de reisende fortsatt kreve omstilling og større krav til oppfølging hos både arbeidsgivere og fra leverandører.
Agility is the new travel management
Erol Erkan, Vice President Global Solutions Engineering fra BCD, uttalte treffende i tittelen på sitt innlegg at «Agility is the new travel management». Reiseansvarlige må kunne snu seg raskt i forhold pga. hyppigere endringer i markedet og sikkerhetsbildet. Økt kompleksitet vil kreve økt fleksibilitet!
Hybride og fleksible prismodeller
Vi har under pandemien snakket om hybride møter, og under konferansen ble det snakket om hybride prismodeller og løsninger hvor man blander flere modeller inn i en avtale eller oppsett. Markedet vil være mer dynamisk, og avtaler og oppsett vil trenge større fleksibilitet. En innkjøpsmodell eller et oppsett hos reisebyrå kan fungere i en avdeling eller land, men kanskje ikke et annet. Miks og match og hyppigere evalueringer av avtaler vil bli nødvendig.
Bærekraft– gi tilbake mer enn vi tar ut
Bærekraft var et av de mest sentrale områdene under konferansen, og deltagerne fikk presentasjoner fra mange eksperter og muligheter for å diskutere forskjellige spørsmålsstillinger.
FN rapporten, som nylig kom ut, ga dystre spådommer for fremtiden dersom vi ikke får snudd utviklingen. For eksempel vil Maldivene kunne ende under vann innen 2050. For å snu denne utviklingen vil viktige områder for å gjøre verden mer bærekraftig være innovasjon, teknologi, partnerskap og samarbeide.
Vi må skape nye løsninger gjennom innovasjon og i form av ny teknologi, og dette må akselereres gjennom investeringer, partnerskap og samarbeide. Både det offentlige og de private må jobbe bedre sammen for å legge forholdene til rette og motivere til investeringer og samarbeide som skaper en bærekraftig fremtid.
Behov for standarder inne CO2-måling
Et annet viktig behov, som kom frem under diskusjoner, var behovet for standardisering av CO2. I dag finnes det ikke noen felles standard på utslipp av CO2, og dette gjør at det er store sprik i rapporteringene av feks. flyreiser. Det gjør det vanskelig for bedrifter og deres reisende å velge de mest bærekraftige alternativene for en reise, og se hele kostnadsbildet inklusive kostnaden for en eventuell CO2 kompensasjon.
* GBTA – Global Business Travel Association – er en global interesseorganisasjon for de som jobber med forretningsreiser og møter. De gjør undersøkelser, event, opplæring og er et talsrør for denne delen av bransjen.