En undersøkelse utført av InFact for Hotels.com har med utgangspunkt i over 1000 svar sett på nordmenns reisevaner. Aldersgruppen 40 til 59 år og kvinner er ekstra nøye opptatt beliggenhet; 60 prosent av disse målgruppene mener dette er viktigst.
Pris kommer på en andreplass  20% mener dette er viktigst  etterfulgt av service. Menn er mest opptatte av service, hele 15% rangerer dette som viktigst, mot bare 5% av kvinnene.
Design på hotellet interesserer vi oss minst for.
Det er noen forskjeller på aldersgruppene i undersøkelsen. De yngste, 18-24 år, er aller mest opptatte av pris og service, og har minst fokusert på beliggenhet sammenlignet med de andre.
Når det gjelder regionale tendenser, er Oslo-folk de som er mest opptatte av beliggenhet, mens vestlendinger er de mest prisbevisste. Service er viktigst for folk i Sør-Norge, mens nordlendinger er åpne for å finne et hotell hvor de har bodd før, samtidig som de er de minst prisbevisste.
Kvinner og Oslo-folk er de som oftest drar på storbyferie, henholdsvis 70% og 77%. Storbyferie er minst populært blant nordlendinger.
Dette er viktigst når vi bestiller hotell til en storbyferie:
· Beliggenhet (53%)
· Pris (20%)
· Service (9%)
· Vet ikke (9%)
· Et sted jeg har bodd før (4%)
· Et sted jeg ikke har bodd før (2%)
· Design (1%)