I følge E24.no mener Widerøes administrerende direktør Lars Kobberstad resultatet er akseptabelt ut fra økte drivstoffpriser og investeringer i nye fly, som førte til ekstraordinære kostnader for ca. 100 millioner kroner. Han la til at selskapets hovedutfordringer nå er å tilpasse seg den nye markedssituasjonen.
– Det er usikkert hvordan markedet kommer til å utvikle seg de neste månedene. Finanskrisen og økonomisk tilbakegang setter sine spor på regionalrutenettet. I 2008 har nedgangen i de markedene vi opererer i vært beskjeden, men vi ser nå at den finansielle uroen også slår ut i Widerøes markeder, sier Kobberstad til nettstedet.
Flyselskapet har stor tro på at en ny kampanje med billigbilletter skal trekke til seg nye reisende. «Småbyweekend« skal bli et begrep, der flyselskapet vil tilby perler som Svolvær, Vardø, Førde og Sogndal.
– Det viser seg at i tider med finansiell uro, så vil nordmenn feriere mer i Norge. Også næringslivet ser seg om etter billigste reisealternativ, og allerede nå ser vi at vår Norge rundt-billett blir attraktivt. Her kan en fly så mye du vil i en bestemt periode, for en fast pris, sier informasjonssjef Siw Sandvik til E24.no.
Samtidig har flere flyeksperter uttalt seg til E24.no at de ikke tror milliardene som SAS vil motta fra sine eiere er nok til at SAS overlever på egne vinger i mange år fremover. De mener det ikke holder mer enn et par år.
ÂNå skalker vi alle luker for å komme oss gjennom, 2009 og 2010 som vi definerer som veldig vanskelige år, sier SAS-sjefen i Norge, Ola H. Strand til E24.no.