– Dette er en regel som plutselig dukket opp da Color Line startet byggingen av «Color Line Superspeed». Jeg har ingen beviser for det, men jeg er helt sikker på at Color Line har jobbet i kulissene, og at havnestyret har latt seg presse, sier Fjord Line-direktør Ingvald Fardal til VG Nett. Han fortsetter: – Hvis man sammenligner en havn med en flyplass, ville ingen akseptert at en offentlig myndighet stiller betingelser om at et flyselskap må ha avganger året rundt for å benytte flyplassen. I Fjord Line trodde vi monopolenes tid var forbi, men det gjelder tydeligvis ikke i Kristiansand, sier Fardal.
Beskyldningene om monopol avises imidlertid av havnestyreleder Terje Frigstad (H): – Åpner vi for kun sommerdrift, torpederer vi for et selskap som har investert for en milliard i ny båt. Det er ganske tøft å dolke Color Line i ryggen nå, sier han ifølge VG Nett.
– Vi holder stø kurs, og bryr oss egentlig lite om våre konkurrenter. Men jeg vil si at det står respekt av havnestyret i Kristiansand, som nå sikrer konkurranse på like vilkår, året rundt, sier konserndirektør Helge Otto Mathisen i Color Line til nettstedet.