I følge Aftenposten har nå prosjektet strandet etter mange års arbeid. Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge, peker på at Unique Productions først krevde 12 millioner kroner, deretter 18 millioner kroner i offentlig støtte for å gjøre jobben.
– Etter våre begreper er det håpløst å bruke så mye penger på en film som skal profilere Norge i Disney World. De undersøkelsene vi har gjort, viser at de besøkende på EPCOT ikke er i modus for å reise vår vei. Derfor er det mye mer fornuftig å bruke pengene andre steder, sier Tuftin til Aftenposten.
Både fra Innovasjon Norge og UDs side blir det dessuten påpekt at EPCOT-senteret er i Disneys eie. Disney har gjennom mer enn de 25 årene EPCOT har eksistert, tjent store penger på attraksjonen, men ikke gjort mye for å oppdatere paviljongene. Også fra flere andre land har det kommet klager om utdaterte filmer eller paviljonger, skriver Aftenposten.no