Tollvesenet i Kristiansand sendte i forrige uke et brev til Kystlink, Color Line, Masterferries og DFDS Seaways, der de kritiserer rederienes rutiner rundt taxfree-salget, skriver VG Nett.
– Det er rederienes ansvar å se til at passasjerene ikke handler for mye tollfrie varer. Her skal det være en selvjustis i bransjen, men gjennom kontroller og intervjuer har vi sett at det har sklidd litt ut. Derfor har vi bedt rederiene i vårt distrikt om å gjøre rede for sine rutiner, sier Color Line stiller seg uforstående til kritikken fra tollvesenet.
– Jeg forstår ikke grunnlaget for brevet. Vi kan norsk lov, og praktiserer den slik vi skal. Men de skal selvfølgelig få oversikt over rutinene våre, som viser at vi gjør dette på den måten vi skal, sier informasjonsdirektør Helge Otto Mathisen i Color Line til VG Nett.
Trending
- NBTA presenterte nytt innholdssamarbeid med Travel News
- Aer Lingus starter flyvninger mellom Dublin og Oslo
- Økning i norsk turisme til Frankrike
- Avinor melder om fortsatt vekst – våre naboer gjør det bedre
- Risk Outlook 2026 – en rapport om reiser og sikkerhet
- LOT Polish Airlines åpner to nye ruter fra Norge til Gdansk
- TUI med rekordresultat
- Europeiske flyselskaper leverer sterk lønnsomhet ifølge ny IATA-rapport