MSC har ridd på cruisebølgen og har lagt frem rekordresultater hittil i år. De vil ikke ut med passasjertall, som ingen i cruisebransjen, men tidligere i år mente Norden-sjef Claes Tamm i MSC Cruises at bestillingene fra nordmenn har økt med 70 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Nå er det også verd å huske på at MSC sitt første kontor i Norge først åpnet for ganske nøyaktig ett år siden, 1. oktober 2006, mens det skandinaviske hovedkontoret åpnet salget til cruisehungrige nordboere i 2004. Nå satser det italienskeide selskapet knallhardt i det nordeuropeiske markedet. I 2005 hadde MSC Cruises seks skip i sin flåte, dette dobles innen 2010. Aker Yards i Frankrike skal levere seks nye skip over en fireårsperiode. Rederiet vil satse tungt på norske reisemål som Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Flåm, Hellesylt, Geiranger, Eidfjord, Leknes, Ålesund og Tromsø. MSC har aldri kunnet tilby flere destinasjoner enn det de lokker med i den nylig publiserte katalogen for sesongen 2008/2008.
– Vi har fått i gang samarbeidet med flere store reisebyråer som Ticket, Berg-Hansen, Via og Travelnet, og så langt er salget er mer enn tilfredsstillende. Vi ser også at det er et marked for gjester som ønsker enda mer komfort og luksus, og med innføringen av førsteklassebillettene på våre nye båter kan vi tilby butler, spa, større suiter og egen lounge til 1.-klasse passasjerene, sier en stolt Line Engen Waskaas, account manager for Norge og Danmark.
MSC ønsker å profilere seg annerledes enn sin hovedkonkurrent og storebror, Royal Caribbean Cruise Lines (RCCL). Mens RCCL imponerer med verdens største cruiseskip, shoppinggater og restauranter i flere etasjer i amerikansk stil, ønsker MSC å henvende seg mot det europeiske markedet. På deres skip vil det være mindre restauranter og butikkene skal være mer intime og ikke ha samme konsentrasjon som hos konkurrenten. Men likevel bygger MSC større skip:
– Nå har vi plass til 2 500 gjester på våre største skip, men med de nye skipene (første, Fantasia, blir mottatt til høsten 2008, red. anm.) vil det være plass til 3 800 passasjerer. Selv om skipene blir betydelig større, kan vi fortsatt tilby turer ikke våre konkurrenter kan, ettersom deres skip ofte er for store til å ankomme mindre havner og øyer for eksempel i Karibien, sier Waskaas.
Hun hevder også at de har større fokus på destinasjonene enn konkurrentene som ofte tenker mer på underholdningen og komforten om bord. Det blir uansett spennende å se om MSC klarer å skape den intimiteten de ønsker når de større skipene blir satt inn i trafikk.
MSC satser på klasseskille
0MSC Cruises drømmer seg tilbake til tiden hvor man virkelig fikk oppleve luksus på 1. klasse. Nå tilbyr det hurtigvksende selskapet butlere til gjestene som betaler mest.