Nettsidene er riktignok svært brukervennlige, men prissjekken tyder på at det er store summer å spare på å sette sammen reisen selv i stedet for å la Go Now gjøre det. Nyttårscruiset i Karibia for to kom på 58 000 kroner hos Go Now. Et kvarters leting på nettet var alt som skulle til for å få prisen ned i 40 000.
En enkel flyreise tur/retur Trondheim – Barcelona med SAS førstkommende helg kostet 9778 kroner hos Go Now. Vi «sparte» 2700 kroner på å bestille nøyaktig samme reise på SAS{rsquo} egne nettsider.
Også en langhelg med hotell i Budapest og hvalsafari på Island ble betydelig dyrere hos Go Now.
Go Nows store problem er at kunden primært blir satt på et SAS-fly. Det mener Torgeir Kjos Sørensen, salgs- og markedsansvarlig hos konkurrenten Reisefeber.
– Det er her de skiller seg mest fra oss i negativ forstand, fordi vi har 400 flyselskaper koplet opp mot våre systemer. Det gir kunden mulighet til å velge den billigste reisen, sier han til avisen.
Reisefeber har foreløpig ikke merket noe til konkurransen fra Go Now.
– Jeg håper for deres skyld de har klart å tilrive seg en viss markedsandel, men det ville forundre meg om salget går bedre enn forventet. Jeg tror de innser at dette er et marked det tar tid å komme seg inn på, sier Kjos Sørensen.
Koplingen til SAS legger ingen demper på Go Nows ambisjoner. Under lanseringen i mai ble det sagt at årsomsetningen skulle opp i flere hundre millioner kroner allerede i 2008.
Viseadministrerende direktør Børre Berglund vil ikke røpe til Adresseavisen hvordan salget har vært i sommer, men sier antall besøkende på Go Nows nettsider er økende. Snart skal reisene også selges via Rema, Narvesen og 7-Eleven.
Ifølge Berglund er det ikke noe mål for Go Now å være billigst på alle reisene de tilbyr.
– Go skal være en av de beste på opplevelser, både i bredde og volum, sier han.
Slik forklarer han at Go er dyrest på alle de fire reisene Adresseavisen har sjekket:
– På selve cruiset er vi billigere enn RCCL, men vi har en dyr flyløsning gjennom Lufthansa. Prisforskjellen til Barcelona må skyldes tilfeldigheter – vi og SAS skal ha samme priser hele veien. I Budapest er vi konkurransedyktige på hotell, men valget av et lavprisselskap for flyreisen utløser forskjellen, sier han.
Dyrere reiser gjennom Go Now
0Go Now - storsatsingen på opplevelsesreiser Reitangruppen og SAS lanserte før sommeren - er milevis fra å kunne leve opp til Remas velkjente slagord. Det viser en prissjekk gjennomført av Adresseavisen.